Volledig scherm
Het stadhuis in Terneuzen © Peter Nicolai

Terneuzen: verzet tegen Vlaamse kilometerheffing speerpunt bij provinciale verkiezingen

TERNEUZEN - Terneuzen wil net als Sluis dat de provincie er werk van maakt om te voorkomen dat Zeeuws-Vlamingen hun streek niet uit kunnen zonder te betalen. Een Sluise motie hierover steunen doen de Terneuzense raadsleden echter niet.

Wanneer Vlaanderen vanaf 2024 of 2025 een kilometerheffing voor personenauto's invoert, zitten Zeeuws-Vlamingen gevangen in een enclave waar ze altijd moeten betalen om ergens te komen. Eind september 2018 stemde de Sluise raad in met een motie waarin de provincie Zeeland wordt opgeroepen om óf met Vlaanderen aan tafel te gaan over de kilometerheffing, óf te kijken of de tol voor de Westerscheldetunnel goedkoper of eerder afgeschaft kan worden.

,,Mosterd na de maaltijd”, ,,Te laat, heeft geen zin meer”, ,,We zitten twee maanden van de provinciale verkiezingen, daar doen ze niks meer mee.” De leden van de Terneuzense raadscommissie omgeving waren het woensdagavond roerend eens: we vinden hetzelfde als Sluis, maar een motie heeft nu geen zin meer.

Volgens de raadscommissie was het signaal bij de provincie ook al eerder overgekomen. Met de provinciale verkiezingen van 20 maart in zicht zou Terneuzen er wijzer aan doen lijsttrekkers van politieke partijen voor het standpunt te winnen dan het dagelijks bestuur van de provincie dat bijna weggaat. Die lijsttrekkers zullen nu eerder oor hebben voor de Zeeuws-Vlaamse positie, was de gedachte. ,,Dat kan beter in de vorm van een pamflet dan met een motie”, opperde Ernst Jonker (GroenLinks).

Johan van der Ha (PvdA) die de commissie voorstelde Sluis te steunen, zei te verwachten dat zijn fractie de motie wel zou intrekken.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement