Volledig scherm
Arijan stelt voor een deel van de letters van IAMsterdam naar Terneuzen te halen © Arijan

Terneuzen schetst en kleurt een icoon voor de stad

TERNEUZEN - Terneuzenaren, jong en oud, laten zich van hun meest creatieve kant zien en leveren ontwerpen voor de uitkijktoren die het Icoon of minstens de eyecather van Terneuzen moet worden.

Citymarketeer Sara Jansen is tevreden met de oogst na een maand ideeën vergaren op icoonterneuzen.nl. ,,We hebben tot nu toe zo'n honderdvijftig reacties gekregen. Niet alleen ontwerpen, maar ook foto's en verhalen. We hebben geflyerd in de stad, we hebben huis-aan-huis bezorgd, we zijn bij basisscholen en zorgcentra langs geweest. Mensen zijn verrast. Ze vinden het leuk en bijzonder dat we het zo aanpakken.” 

Volledig scherm
Sommige inzenders hebben meerdere ideeën voor het icoon. © Achiel Schelleman

De projectgroep ICOON, waar behalve Jansen, ook de gemeente Terneuzen en het bedrijfsleven aan deelneemt, gaat tot het einde op zoek naar zoveel mogelijk ideeën voor de uitkijktoren die het icoon van Terneuzen moet worden. De toren komt achter Brasserie De Westbeer en moet een uitkijkpunt op zo’n twintig meter hoog hebben. Hoe de toren er uit komt te zien, dat is aan de bevolking zelf. Wie een idee levert, mag later meestemmen wanneer er een aantal ontwerpen doorgaan naar de eindronde.

Volledig scherm
Jong en oud is aan het ontwerpen geslagen © Enore

Daarom zou de projectgroep ook zoveel mogelijk inzendingen krijgen. ,,Honderdvijftig stemmen is nog een beetje weinig", denkt Jansen. ,,Het moet echt een zaak van de mensen zelf worden. Het gaat om de co-creatie van burgers en ontwerpers.” Volgens Michel de Vos, namen de gemeente lid van de projectgroep is de rol van de gemeente niet sturend. ,,De gemeente faciliteert. We regelen vergunningen, geven advies en zorgen voor de koffie", aldus De Vos.

Kindertekeningen

Van aandoenlijke kindertekeningen tot uitgewerkte plannen. Het aanbod aan ideeën is divers. Esther Moolhoek van Cows & Stars, die namens het bedrijfsleven in de projectgroep zag originele plannen binnenkomen. ,,Iemand stelde voor om de letters T E R van het beeldmerk IAMsterdam over te nemen en er vervolgens twee neuzen achter te zetten: TERneuzen. Leuk toch? Er was ook iemand die de toren horizontaal wilde plaatsen zodat deze ook toegankelijk bleef voor mensen met een beperking.” 

Het zijn niet allemaal schetsen en ontwerpen. ,,Soms sturen mensen foto's of vertellen een verhaal”, weet Moolhoek. ,,Een schippersdochter die vertelt over de watertoren die hier vroeger stond. Hoe die toren voor haar altijd het gevoel gaf weer thuis te komen.” 

Watertoren

De verdwenen watertoren aan de Terneuzense kust komt opvallend vaak terug in de inzendingen. Soms met de wens om de toren, zoals hij was, hooguit een beetje kleiner, terug te brengen, dan weer speels uitgevoerd in glas. ,,Klopt”, zegt Jansen. ,,We zien die watertoren inderdaad vaak terugkomen. Het is wel iets wat kennelijk nog echt leeft. Ik denk met name bij oudere mensen. Mijn dochter kent die toren niet. We willen wel iets voor de toekomst van Terneuzen. Het moet echt een eyecatcher zijn.”

Tot eind december kunnen er nog ideeën, foto's en verhalen gedeeld worden op icoonterneuzen.nl.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement