Volledig scherm
© Ronald Den Dekker

Sluiskil moet nog (even) wachten op aanpak grondwateroverlast

SLUISKIL - Voor kerst krijgen inwoners van Sluiskil te horen hoe het verdergaat met de aanpak van de grondwaterlast in delen van het Kanaaldorp. Op maatregelen zullen ze langer moeten wachten. Het vraagstuk is ingewikkeld.

Onderzoeksbureau Wareco presenteerde vorige maand de studie naar de grondwateroverlast in Sluiskil. Iedereen heeft de resultaten inmiddels kunnen laten bezinken. Eén hoofdconclusie van Wareco was niet mals, vooral de woonwijken van Sluiskil langs het Kanaal Gent-Terneuzen kampen met een 'structureel (te) hoge grondwaterstand'.

Meerdere oorzaken liggen eraan ten grondslag, meerdere oplossingen zijn ook mogelijk. Eén ding is in elk geval duidelijk, wat wellicht als dooddoener kan worden afgedaan: Als Sluiskil niet zo dicht langs het Kanaal Gent-Terneuzen zou liggen, was er geen probleem of was het probleem veel kleiner.

Damwanden

Alleen met de vinger naar het Kanaal Gent-Terneuzen wijzen, lijkt evenwel te gemakkelijk. Alhoewel, veel water sijpelt onder de huidige oeverbescherming door. Die bestaat grotendeels uit stalen damwanden. Wareco heeft geconstateerd dat deze damwanden nog voldoen, waarvoor ze zijn bedoeld, te weten het voorkomen dat grond in het Kanaal wegzakt.

Maar Wareco heeft ook gesignaleerd dat de damwanden te kort zijn om het doorsijpelen van kanaalwater naar Sluiskil tegen te gaan. Ze zouden met veertien meter verlengd moeten worden tot een totale lengte van twintig meter om het kanaalwater tegen te houden. Op twintig meter diepte rusten de damwanden op een zo goed als ondoordringbare grondsoort. Volgens Wareco kan zo'n ingreep een verlaging van het grondwaterpeil in Sluiskil geven van enkele tientallen centimeters.

Kostbaar karwei

Zo, denk je dan, dat is geregeld, maar zo simpel lijkt het niet. Het slaan van veel langere damwanden is een kostbaar karwei. Wellicht is het goedkoper de vaak oudere woningen waarin de vochtproblemen het grootst zijn, waterbestendiger te maken. De vraag is bovendien of met langere damwanden het probleem voor de volle honderd procent is opgelost.

De gemeente Terneuzen, Rijkswaterstaat en havenbedrijf Zeeland Seaports waren de opdrachtgevers voor het onderzoek door Wareco. Zij zijn samen ook verantwoordelijk voor mogelijke oplossingen. De Terneuzense wethouder Frank Deij wil daar nog niet op vooruitlopen. ,,We zullen de inwoners van Sluiskil voor kerstmis informeren over onze bevindingen", is het enige dat hij voorlopig kwijt wil.

Kritisch

De dorpsraad Sluiskil wacht ondertussen af. Dat is opvallend, juist dorpsraadsleden lieten zich bij de presentatie van het rapport over de grondwateroverlast zeer kritisch uit. Een aantal van hen ondervindt dagelijks de gevolgen van vochtproblemen in hun woningen, maar ze beseffen ondertussen kennelijk dat ze al iets hebben bereikt, dat het vraagstuk serieus wordt genomen.

Welke oplossingen ook uit de bus komen, er zal ook rekening moeten gehouden met de toekomst. Bij Terneuzen wordt de komende jaren de Nieuwe Sluis gebouwd. Dieperstekende schepen kunnen erdoor, maar het Kanaal zal vervolgens ook op diepte moeten worden gebracht. Anders betaalt de investering in de Nieuwe Sluis zich veel minder uit. Bij een verdere verdieping van het Kanaal Gent-Terneuzen dreigt Sluiskil weer het haasje te worden. Als er nu al grote zeeschepen door het Kanaal varen, beweegt het grondwaterpeil in delen van Sluiskil mee. Het is een veeg teken.