Pontje van Perkpolder naar Hansweert kan eindelijk weer uitvaren

videoPERKPOLDER - De Onderneming heeft eindelijk de wind in de zeilen. Het veerpontje tussen Perkpolder en Hansweert voer vorige zomer nauwelijks uit, maar nu de haven aan Zeeuws-Vlaamse kant gebaggerd is, kan de boot sinds deze week ook bij laag water vertrekken.

Woensdagochtend, 9 uur. Voor het haventje van Perkpolder verzamelt zich een groepje van pakweg tien fietsers. Het is in afwachting van het veerpontje naar Hansweert. Vorig jaar voelde dat aan als wachten op een tram in de Sahara, want door de dichtgeslibde haven kon de boot bij laag water nauwelijks varen vanaf Perkpolder. ,,Het was een drama", zegt schipper Nils de Brouwer van rondvaartbedrijf De Atol dat de veerdienst bestiert. ,,Het heeft ons veel klanten en vertrouwen gekost. Fietsers die naar Hansweert wilden, zouden via Breskens en Vlissingen moeten gaan. Dat is negentig kilometer om. Dat doet niemand." Soms was het zo erg dat de boot drie meter voor de kade vast kwam te liggen. ,,Als het afgaand water was, moesten de klanten twee of drie uur wachten voordat ze van boord konden."

Baggeren

De provincie beloofde in 2016 de haven van Perkpolder te baggeren. Dat gebeurde niet. Een jaar later zat de familie De Brouwer nog in hetzelfde schuitje. De kosten van het baggeren zouden niet opwegen tegen de noodzaak van de veerdienst, vond de provincie.

Volledig scherm
Schipper Nils de Brouwer kan weer uitvaren met De Onderneming. © Peter Nicolai
Volledig scherm
Vooral fietsers varen van Perkpolder naar Hansweert en vice versa. © Peter Nicolai

Omdat overtollig zand en slib al langere tijd niet was weggehaald, werd baggeren bovendien steeds moeilijker. En dus ook duurder. ,,Per jaar kost het 5.000 euro meer", schat De Brouwer. Het dichtslibben gebeurde vooral vanwege het uitdiepen van de Westerschelde, om die begaanbaar voor schepen te houden. De Brouwer: ,,Hoedekenskerke en Kruiningen zijn daardoor al niet meer bevaarbaar." Hansweert heeft die problemen niet, omdat de haven druk bevaren is met schepen die vanaf het Kanaal door Zuid-Beveland de Westerschelde op gaan. Daarom wordt daar jaarlijks twee keer gebaggerd.

Brouwersgeul

Ook dit jaar nam De Brouwer het zekere voor het onzekere. ,,Ik had al een schema met vervangende vaarten gemaakt." Toen kreeg hij een telefoontje dat er, in opdracht van Perkpolder Beheer, alsnog gebaggerd zou worden. ,,Ze hebben het goed gedaan", oordeelt de schipper. Dus vervoert het pontje uit 1928, dat vroeger dienstdeed als bietenschip, sinds zondag pendelaars weer tussen Oost-Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland. 

Quote

Ik had al een schema met vervangen­de vaarten gemaakt

Nils de Brouwer

Daar zijn ze ook in Hansweert duidelijk blij mee, want bij het binnenvaren van de haven, staat al een groep fietsers te wachten. Maximaal 75 personen mogen met de boot mee, de overtocht duurt ongeveer veertig minuten tot een uur, afhankelijk van de stroming. De geul waar de familie door vaart, is Brouwersgeul gedoopt, lacht De Brouwer. ,,Iemand vroeg eens hoe deze vaarweg heet, toen zei ik dat maar. Het is blijven hangen."

Vorig jaar stonden de seinen op rood, maar nu Perkpolder Beheer het haventje heeft overgenomen, zien de De Brouwers de toekomst met vertrouwen tegemoet. ,,We kunnen nog jaren mee en we worden onderdeel van Plan Perkpolder. Dat is ons beloofd."
 

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement