Volledig scherm

North Sea Port haalt duizenden vrachtwagens van de weg

GENT - De Vlaamse regering steunt vijf projecten van North Sea Port en andere havens om meer goederen over water en per spoor te vervoeren. Dat vermindert de uitstoot van het broeikasgas C02. North Sea Port, waarin Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent per 1 januari zijn opgegaan, zegt duizenden vrachtwagens van de weg te halen.

De Vlaamse minister Ben Weyts heeft het havenbedrijf laten weten dat de projecten kunnen doorgaan. Vervoer via binnenvaart en spoor wordt aangemoedigd om klimaatverandering tegen te gaan en files te bestrijden. Zo wordt er een nieuwe binnenvaartverbinding gecreëerd naar Willebroek bij Antwerpen. Een doordeweekse spoortrafiek naar het Italiaanse Mortara wordt uitgebreid met een weekendtrein. Daarnaast komt er ook een rechtstreekse treinverbinding naar China. Volvo Cars, dat een vestiging in Gent heeft, onderzoekt hoe ze de spoortrafiek met China kan verbeteren.  

Ook zullen Gent en de haven van Antwerpen een bestaande binnenvaartverbinding uitbreiden zodat bestaande containerstromen kunnen worden gebundeld. Verder zullen containers die nu via de weg worden vervoerd tussen North Sea Port en Zeebrugge worden overgezet naar de binnenvaart. Eerder werd al vanuit Zeeland een project opgezet met het Rotterdams havenbedrijf. Doel is containers niet per vrachtwagen maar per schip te vervoeren. Tussen de Zeeuwse havens en Rotterdam worden talloze containers vervoerd. Het gros gaat via de weg. Dat leidt tot files in Rotterdam. 

Zeeland Seaports had voor het grenshuwelijk al forse duurzaamheidsambities. Met de fusie wordt er een schep bovenop gedaan. Duurzaam vervoer is één van de speerpunten. Jan Lagasse, algemeen directeur van North Sea Port: ,,Momenteel gaat al ruim 55 procent van het goederenvervoer tussen het grensoverschrijdende havengebied en het achterland via de binnenvaart. En 11 procentwordt per spoor vervoerd. Met de steun van de Vlaamse overheid wil North Sea Port dat uitbreiden.”

North Sea Port en de Vlaamse overheid betalen per project elk de helft van het toegekende steunbedrag. Zijn de projecten na drie jaar tot stand gebracht, dan gaat het voor North Sea Port over meer dan 300.000 euro.