Een van de vrijwilligers van het Hulster archief leest een oude tekst.
Volledig scherm
Een van de vrijwilligers van het Hulster archief leest een oude tekst. © Guido van der Heijden

Gemeentearchief Hulst wordt in de toekomst door een team beheerd

HULST – Hulst neemt afscheid van de gemeentearchivaris, voorgoed. Als de huidige archivaris met pensioen gaat, worden de werkzaamheden verdeeld over een team.

De gemeentearchivaris van Hulst  gaat dit jaar met pensioen. De fractie van HulstPlus stelde daarom onlangs vragen over de gemeentelijke archiefbewaarplaats en wilde weten wanneer er een nieuwe archivaris wordt benoemd. Dat gaat niet gebeuren, Hulst vult dat anders in. ,,Vroeger moest de rol van archivaris worden toebedeeld aan één iemand. Maar het digitale archief brengt veranderingen met zich mee. Een nieuwe wet geeft meer mogelijkheden”, zegt een woordvoerster van de gemeente. Informatie moet onder meer tijdig, volledig en goed toegankelijk zijn om te voldoen aan wet- en regelgeving. Daar is niet per se de inzet van één archivaris voor nodig. ,,De taken worden herverdeeld over meerdere mensen.”

Beheerder gezocht

Het beheer van de archiefbewaarplaats, waar zowel het papieren als het digitale archief onder valt, gaat officieel  naar de gemeentesecretaris. Die delegeert dat vervolgens naar het afdelingshoofd Publieke Dienstverlening. Het daadwerkelijke werk blijft in handen van de twee archiefmedewerkers, die nu ook al in dienst zijn. Verder blijven er vrijwilligers actief. Die worden ondersteund door een beheerder van het archief. Dat is een nieuwe functie. ,,Daar komt binnenkort een vacature voor.”

Hulst heropende eind 2014 het vernieuwde archief, in het stadhuis. De gemeente Sluis heropende in 2015 de archiefbewaarplaats en heeft een gemeentearchivaris. De gemeente Terneuzen heeft haar archief ondergebracht bij het Zeeuws Archief in Middelburg.