Volledig scherm
Hopen zand en veel bedrijvigheid aan de A58 bij Vlissingen. © Lex De Meester

Wat gebeurt er toch allemaal aan het eind van de A58?

Aan het eind van de A58 bij Vlissingen rijden al maanden vrachtwagens en graafmachines rond. Het terrein ziet er nu nog uit als een grote zandvlakte, maar over twee jaar moet er een verkeersplein met rotonde en ontsluitingsweg voor de nieuwe Marinierskazerne liggen. ,,Je herkent het hier straks niet meer terug”, zegt projectleider Raymond Versloot van de gemeente Vlissingen.

Aanleg van een rotonde en toegangswegen

Zo’n 88.000 kubieke meter zand is de afgelopen maanden naar het terrein naast de A58 gebracht. Het terrein wordt flink opgehoogd, om de toegangsweg naar de nieuwe Marinierskazerne en een rotonde aan te kunnen leggen. Dat is nodig, omdat er veen in de ondergrond zit, legt projectleider Raymond Versloot van de gemeente Vlissingen uit. ,,Zouden we dat niet doen, dan zouden het bedrijventerrein en de weg straks op sommige punten verzakken. Op de zandrug die je ziet komt straks de weg te liggen. Die ligt straks zeven meter hoger dan het oorspronkelijke niveau van het terrein.”

De rotonde krijgt twee rijbanen, zodat vrachtverkeer makkelijk kan passeren. Onder de weg wordt een fietstunnel aangelegd. ,,Fietsers komen daardoor veel minder in aanraking met het doorgaande verkeer.” De Nieuwe Veerhavenweg verbindt de rotonde met de A58: die weg vervangt uiteindelijk de bestaande Veerhavenweg. Als je de rotonde driekwart rondrijdt, bereik je de ontsluitingsweg naar de Marinierskazerne en het nieuwe bedrijventerrein.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
A58 © PZC

Bedrijventerrein: zichtlocatie langs de snelweg

Direct naast de A58 komt het nieuwe bedrijventerrein Souburg II. Het terrein sluit aan op het bedrijventerrein Souburg I, waar nu onder meer BouwCenter Logus, enkele autobedrijven en een tankstation gevestigd zijn. De Marie Curieweg wordt doorgetrokken, om als toegangsweg te dienen. De gemeente Vlissingen verwacht percelen te kunnen verkopen op het bedrijventerrein, omdat het een ‘zichtlocatie’ aan de snelweg is. Bovendien ligt het nieuwe bedrijventerrein in de buurt van de Kenniswerf, de toekomstige Marinierskazerne en het nieuwe woongebied Scheldekwartier.

Aan de andere kant van het bedrijventerrein, aan de Ritthemsestraat (N662), komt misschien ook een rotonde bij de oprit naar de A58. De provincie onderzoekt daarvoor nog de mogelijkheden.

De ‘Buizerdboom’: moet ‘ie blijven staan, of niet?

Volledig scherm
De boom van de buizerd wordt gestut om te voorkomen dat hij omvalt. © Lex De Meester

Hij is niet te missen: tussen de zandhopen staat nog één boom overeind. ,,Dat is de ‘buizerdboom’”, zegt Versloot. ,,In de boom is tijdens het flora- en faunaonderzoek een buizerdnest ontdekt. De boom moet blijven staan tot aangetoond is dat de buizerd zich er komend voorjaar niet gaat nestelen. In de omgeving zijn kunstnesten opgehangen, in de hoop dat de buizerd daar gaat nestelen.”

Mocht de buizerd toch onderdak zoeken in de boom, dan moet hij blijven staan. Vlak voor de zomer dreigde de boom al even om te vallen: een houten schot zorgt nu voor stevigheid. Versloot: ,,Als de buizerd zich in de boom nestelt, dan hebben we een probleem, omdat de boom dan wel erg dicht op het asfalt komt te staan. Maar: de plannen zouden er niet door stil komen te liggen. Het is lastig, maar we hebben de natuur te respecteren.”

De afgelopen maanden zijn op het terrein flink wat bomen en struiken weggehaald. Versloot laat weten dat dezelfde hoeveelheid groen terugkomt in het gebied. ,,Het wordt geen kaal industrieterrein.”

Overlast voor fietsers, voetgangers en automobilisten

De Poortersweg wordt afgesloten als de rotonde aangelegd wordt. ,,Voor fietsers die van het bedrijventerrein naar de Kenniswerf rijden, moeten we nog een oplossing bedenken. Dat wordt een uitdaging.”

Automobilisten ondervinden in de tweede helft van 2019 overlast van de werkzaamheden, als de Nieuwe Veerhavenweg aangesloten moet worden op de A58. ,,De aannemer moet daarvoor een plan maken”, zegt Versloot. ,,Het is zeker dat het verkeer overlast gaat ondervinden, maar in welke mate weten we nog niet. We proberen het zo veel mogelijk te beperken.”

De planning voor de komende twee jaar

Volledig scherm
Raymond Versloot © Lex De Meester

De komende twee weken zijn graafmachines nog bezig met het aanbrengen van zand. Daarna moet de bodem zes tot negen maanden inklinken. In de tussentijd blijven zandwagens wel heen en weer rijden naar het bedrijventerrein, omdat de grond ook daar opgehoogd moet worden. De komende maanden moet ook duidelijk worden welke aannemer de rotonde en de wegen gaat aanleggen.

Na de zomer, als de grond ingeklonken is, wordt een derde van de hoeveelheid zand weer afgevoerd. ,,Dat zand gebruiken we voor de aanleg van het Scheldekwartier. Het wordt direct daarheen gebracht”, zegt Versloot. Het vervoeren van het zand neemt zo’n anderhalve maand in beslag.

Half november wordt begonnen met de aanleg van de riolering bij de Marie Curieweg. Die weg kan daarna doorgetrokken worden. De aanleg van de rotonde begint in de zomer van volgend jaar. In januari 2020 moeten alle werkzaamheden aan de toegangswegen, de rotonde en het bedrijventerrein klaar zijn. Daarna kan de gemeente beginnen met de verkoop van de percelen van het bedrijventerrein.

De nieuwe marinierskazerne: wie mag hem bouwen?

In 2022 moet de nieuwe Michiels Adriaanszoon de Ruyterkazerne volledig in gebruik zijn: dat betekent dat 1800 militairen in Vlissingen wonen en werken. De nieuwe kazerne vervangt de huidige kazerne in Doorn.

De voorbereidingen voor de Marinierskazerne zijn al jaren geleden begonnen. Op dit moment loopt de aanbesteding van de bouw van de kazerne. Drie consortia van samenwerkende bouwbedrijven zijn daarvoor in de race. Begin volgend jaar wordt duidelijk welk consortium de kazerne mag gaan bouwen.

De huidige marinekazerne in Vlissingen sluit op 1 april de deuren en wordt gesloopt. Het terrein wordt overgedragen aan het Rijksvastgoedbedrijf: die moet het terrein ‘bouwrijp’ ter beschikking stellen aan het consortium dat de nieuwe kazerne mag gaan bouwen.