Volledig scherm
stockadr kerst kerstmis kerstboom kerstbal versiering versieren © Getty Images

Vlissingse Oratorium Vereniging
geeft een uitvoering met een plusje extra

RecensieVLISSINGEN - Kerst-stemming in Vlissingen op een van de donkerste dagen van het jaar. De keuze om een oratorium van Haydn uit te voeren, waarin het scheppingsverhaal volgens het Bijbelboek Genesis muzikaal wordt geïllustreerd, is spannend en het werd een uitvoering met een plusje extra.

VOV wil het publiek aan zich binden en betrekt daarom de jeugd bij haar uitvoeringen. Deze keer was er ook beroep gedaan op beeldend kunstenaar Ton Lamper die een absoluut passende en boeiende beeld en lichtregie had gemaakt. De chaos van het heelal vóór de schepping van de aarde, de elementen, het firmament, de flora, de fauna en de mens, kreeg een originele invulling: donkerblauw belichting, witte pakken van de jeugdige leden van bewegingstheater Christie Rosseel en de mooie langzame beeldwijzigingen door subtiel bewegende handen.

De zin ‘Es werde Licht’ was een sensationeel muzikaal moment met dat grote fortissimo en een onverwachte modulatie die alles verhelderde. Ook het blauw oplichtende plafond van het koor van de kerk als het firmament met sterren en de afwisseling van groen en wit op de pilaren, waren oh-momenten. Speciaal was de fortepiano begeleiding van de recitatieven.

Die Schöpfung is een typisch product van de Verlichting, een grensgeval tussen christelijke religiositeit en een seculaire wereldbeschouwing. Het werk geeft een optimistische visie van het scheppingsverhaal: van de zondeval is geen sprake en het eindigt in het aardsparadijs met twee verliefde, gelukkige mensen. Haydn was een van nature nieuwsgierig man en had amateur interesse in de astronomie. Al die elementen zijn verwerkt in zijn oratorium.

De instrumentatie is bijzonder. De sfeer wordt regelmatig geschilderd door de verschillende instrumenten. Je hoort het snelle flitsen van vissen in het water, het getortel van duiven, de prachtige zang van leeuweriken (klarinetten) en nachtegaal (fluit). Het koor zong enkele monumentale, soms fugatische koorwerken. De koorleden werden door dirigent Overduin langs de muzikale klippen geleid. De drie solisten zongen goed en dramatisch juist. Het koor voor de pauze miste balans.

Het inlassen van de ouverture L’Isola Disabitata is een vondst. De stoet van dierensilhouetten (bewegingstheater) was aandoenlijk knap. De rennende, fladderende, statige en vrolijk huppelende bewegingen werden ritmisch op de muziek uitgevoerd. Geen wonder dat het publiek spontaan begon te applaudisseren.

Het slotkoor van deel twee met het blije alleluja klonk iets te weinig juichend, maar deel drie met Adam en Eva in het Paradijs, werd theatraal subtiel en muzikaal stralend gebracht. Met zelfs een opendoekje na het duet tussen Adam en Eva.

In de tekst van de Schepping staat enkele keren: ‘God zag dat het goed was’. Na het klinken van de slottoon was er alom tevredenheid. En het publiek? Dat vond dat het goed was…

Vlissingse Oratorium Vereniging

Oratorium Die Schöpfung van Joseph Haydn. Door koor Vlissingse Oratorium Vereniging, Holland Symfonie Orkest, solisten sopraan Titia van Heyst, tenor Jean-Léon Klostermann, bas/bariton Robbert Muuse en Jos Vogel (pianoforte) o.l.v. Pim Overduin. Medewerking verlenen het bewegingstheater van Christie Rosseel, Ton Lamper (beeld- en lichtregie).

Gehoord zaterdag 22 december in St. Jacobskerk in Vlissingen

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement