Volledig scherm
De stationsbrug in Middelburg wordt vooralsnog niet aangepakt. © Dirk Jan Gjeltema

Stationsbrug Middelburg blijft liggen na miljoenentegenvaller

MIDDELBURG - De Stationsbrug in Middelburg blijft voorlopig liggen, omdat renovatie miljoenen euro's meer gaat kosten. Gedeputeerde Staten hebben dat vrijdag besloten. Ze zijn  geschrokken van de enorme renovatiekosten. Daarom kijkt de provincie nu ook naar de bouw van een totaal nieuwe brug.

In de brug is recent de kankerverwekkende stof chroom-6 gevonden. Het goedje zit in de verflagen. GS hielden er door de vondst van de stof al rekening mee dat de renovatie meer gaat kosten en langer zal duren. Hoe hoog de nieuwe raming uitvalt, maakte gedeputeerde Harry van der Maas vrijdag in Provinciale Staten niet bekend. Dat zou de onderhandelingspositie van de provincie kunnen schaden. Het gaat om miljoenen euro's. 

De enorme tegenvaller leidt tot een pas op de plaats. Vanaf aanstaande woensdag 26 september verdwijnt de brug dus niet uit het stadsbeeld, zoals was gepland. Fietsers hoeven dus vanaf woensdag niet om te rijden. 

Openbaar vervoersbedrijf Connexxion heeft vrijdag laten weten volledig verrast te zijn door het besluit van de provincie. ,,Alle betaalsystemen, omleidingen en dienstroosters houden er al rekening mee dat we vanaf maandag niet meer over de brug kunnen rijden. De aangepaste dienstregeling staat klaar om zondag in te gaan'', woordvoerder Sigrid Homminga van Connexxion. 

Connexxion handhaaft de nieuwe dienstregeling tot 30 september. Wel wijzigt het vervoersbedrijf de tijdelijke aankomst- en vertrekplaats aan de Loskade. De lijnen 52, 53, 56, 57, 58, 133, 258, 569, 584, 633, 646, 647 blijven nu vertrekken en aankomen bij NS-station Middelburg. ,,Connexxion heeft een technische aanpassing kunnen doen in de systemen van de dienstregeling voor de betreffende lijnen waardoor het voor de reiziger goed geregeld blijft en de reiziger gewoon kan blijven in en uitchecken. Wel adviseren wij de reiziger om tijdig aanwezig te zijn omdat de vertrektijden pas na een week zijn bijgewerkt in de systemen en de reiziger hierdoor in de reisplanners nog niet direct de juiste tijden terugvindt'', zegt Homminga.  

Ook wordt op de bepaalde haltes nog de oude tijden getoond die in de nieuwe situatie vervroegd (min 4 minuten) gelezen moeten worden. Het opnieuw produceren van de haltevertrekstaten en het plaatsen ervan kost ruim een week. De DRIS-panelen staan tot die tijd uit om geen onjuiste informatie te verstrekken. Na 30 september gelden weer de tijden van voor 23 september. 

Het plan was om de brug te renoveren bij Hollandia in Krimpen aan de IJssel. Tot 2020 zou de brug daar liggen. Maar dat plan gaat nu niet door. Naast de Stationsbrug is al een noodbrug aangelegd zodat mensen makkelijk van het station naar het tijdelijke busstation kunnen lopen. Nu de Stationsbrug blijft liggen, kan de noodbrug dus weer worden afgebroken.

Volledig scherm
© Willem Staat
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement