Volledig scherm
Het team verkeer Zeeland/West-Brabant in actie. Rinus van de Guchte richt de laser-gun op de Sloeweg. © Johan Van Der Heijden

Snelheidsduivels in het vizier: 'Shit, ik had er geen erg in'

De Sloeweg tussen ’s Heerenhoek en ’s Heer-Arendskerke is een racebaan. Je mag er 100, maar menig coureur scheurt er met meer dan 130 overheen. Tijd voor controle. Rinus en Rudy van het team verkeer Zeeland/West-Brabant richten de laser-gun.

‘s HEERENHOEK - ,,135, voor de auto die nu onder het viaduct door gaat’’, roept Rinus, nog met de lasergun in de hand. ,,Een zwarte Audi.’’ Meer woorden heeft Rudy niet nodig. Direct start hij de Volvo en trapt hem op zijn staart, de Sloeweg op. Moeiteloos halen we de Belg in. ,,Shit’’, zie je hem denken. Aan het eind van de volgende afrit wordt hij aan de kant gezet.

Quote

Alleen dit jaar al hebben we 10 rijbewijzen ingenomen

Agent Rinus van de Guchte

Het is een willekeurige avond in de dienst van Rinus van de Guchte en Rudy van den Broecke van het team verkeer Zeeland/West-Brabant. Vanavond staat de Sloeweg op hun kaart. Dat is niet voor niks, want vooral het stuk tussen ’s Heerenhoek en ’s Heer-Arendskerke is een racebaan. Regelmatig halen agenten er coureurs van de weg met snelheden tot boven de 180 kilometer per uur. Voor wie het kwijt is: op de Sloeweg mag je 100. ,,Alleen dit jaar al hebben we 10 rijbewijzen ingenomen’’, vertelt Rinus. Zij reden dus meer dan 50 te hard. ,,Dan heb ik het nog niet over degenen die 30 tot 50 te hard rijden; dat zijn de meeste.''

Reden voor de politie om regelmatig te controleren. Soms met een onopvallende videowagen, soms - zoals nu - met een Volvo in 'politie-jas'. Dit keer letten Rinus en Rudy op excessen, mensen die 30 of meer te hard rijden. Als die tegen de lamp lopen, bepaalt de officier van justitie hoeveel ze mogen afrekenen. Rinus en Rudy zetten de wagen op een onopvallende plek. ,,De meeste worden al gemeten voor ze ons zien staan.''

Maar serieus, waarom mag je hier 'maar' 100? De A58 is niet veel breder, toch? ,,De Sloeweg oogt als een autosnelweg'', zegt Rinus. ,,Maar er zijn geen vluchtstroken en geen vangrails. Als er iets gebeurt op de ene baan, is het niet ondenkbaar dat een auto doorschiet naar de andere baan. Daarom heeft de wegbeheerder, de provincie, bepaald dat je er 100 mag.''

Laser-guns

Rudy pakt uit de achterbak twee laser-guns. ,,Het werkt als een soort geweer’’, legt Rinus uit. ,,Je kijkt door het vizier naar de hoofdrijbaan. Als je aan de trekker trekt, zie je een rood puntje. Richt dat op de kentekenplaat van de auto. Als je een piepje hoort, kun je op het scherm de snelheid aflezen.’’

Volledig scherm
Een van de aangehouden hardrijders moet tekst en uitleg geven. © Johan van der Heijden

Klinkt eenvoudig, maar het 'prijsschieten' is nog best lastig. Weliswaar vergroot het vizier 1,5 keer, maar auto's zijn vaak nog een meter of zes-, zevenhonderd weg. Na enig oefenen heb ik er één te pakken. 109 'zegt' de lasergun. ,, Als er een radarwagen zou staan, zou deze een bon voor 5 kilometer te hard krijgen'', weet Rudy. ,,Want van 100 tot 130 kilometer per uur geldt een correctie van 4 kilometer. Tussen de 130 en 150 gaat er 5 kilometer vanaf en tussen de 150 en 200 6.''

Snelheidsduivels

Deze jongen heeft geluk. Rinus en Rudy gaan nu voor de snelheidsduivels. Daar zoeft er één voorbij. ,,159'', roept Rinus. Het is een collega die een ambulance begeleidt. Die mag dat.

Niet gek veel later komt er een Mercedes aanzetten. Ook niet al te zachtjes. 126, meet Rinus. ,,Deze is voor de radarwagen.''

Mazzelaar. En dan is daar de Belg. Rinus ziet de Audi, richt en meet. ,,135.'' Erachteraan. Eenmaal aan de kant vraagt Rinus naar zijn rijbewijs en reden van het 'racen'. ,,We zaten gezellig te praten’’, antwoordt de Vlaming rustig. Al vindt hij dit duidelijk niet plezant. De vrouw naast hem evenmin. ,,Ik had er geen erg in’’, verdedigt hij zijn rijgedrag. Rinus noteert het nauwkeurig. Dat de krant erbij is, is niet iets waar de Belg blij van wordt. Hij wenst dan ook geen commentaar te geven. Dokken mag-ie wel: 308 euro plus 9 euro administratiekosten. ,,Eén kilometer harder en de officier was er aan te pas gekomen. Binnen enkele weken ligt de bon op zijn mat.''

Volledig scherm
© Johan Van Der Heijden
PZC nieuwsapp, download nu!
Klik hier voor iOS of hier voor Android!