Volledig scherm
De MPV 30, het schip dat de Rijksrederij voor Rijkswaterstaat laat bouwen. © Rijksrederij

Problemen rond nieuw schip Rijksrederij voor Zeeland

videoDEN HAAG - De nieuwe schepen die de Rijksrederij onder meer voor de Zeeuwse wateren heeft laten bouwen voldoen niet aan de eisen. De schepen van het type MPV-30 blijken te diep te liggen en de kraan op het schip ontneemt het zicht gedeeltelijk. 

De kraan die nu op het schip staat is zwaarder dan die in het oorspronkelijke ontwerp. Drie schepen zijn inmiddels bij de Friese scheepsbouwer Bijlsma Wartena van stapel gelopen: de Merwestroom, de Waddenstroom en vorige maand de Scheldestroom die voor Zeeland bestemd is.

Rijkswaterstaat wil met de MPV 30 verschillende taken uitvoeren: plaatsen van boeien, patrouille, visserijonderzoek en meetonderzoek zoals hydrografie, waterkwaliteit en -kwantiteit.

In een brief aan de Tweede Kamer laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) weten dat ‘gedurende de bouw van deze schepen aan het licht is gekomen dat zonder aanpassing aan de schepen niet meer volledig wordt voldaan aan de eisen die bij aanbesteding gesteld zijn.” 

De nieuwe schepen hebben slaapvertrekken, die het mogelijk maken dat de bemanning meerdaagse diensten draait zonder aan wal te gaan. Doordat de schepen dieper steken, liggen de vertrekken te laag. De schepen zijn nog niet aan de Rijksrederij overdragen. De scheepswerf overlegt met Rijkswaterstaat hoe de problemen opgelost kunnen worden. ,,Zeker is dat de oplevering van de schepen vertraagd is”, schrijft de minister. 

De Rijksrederij wil de komende jaren de vloot vervangen. Dat vervangingsprogramma ligt voorlopig stil. Eerder bleken ook de twee nieuwe snelle motorboten (RHIB) niet inzetbaar te zijn waarvoor ze bedoeld waren. De boten konden snel en varen in hoge golven, maar niet tegelijkertijd.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement