Volledig scherm
PREMIUM
Volgens Nissan-Hyundai-dealer Joris Sturm zorgt het traag plaatsen van laadpalen er nog niet voor dat kopers toch voor een benzineauto kiezen. © Marcelle Davidse

Plaatsen laadpaal elektrische auto kost al snel een half jaar of langer; het tempo moet rap omhoog

VLISSINGEN - Wie bij de gemeente vraagt om een laadpaal in de buurt van zijn woning, moet  geduld hebben. Met een beetje geluk staat de paal er binnen een paar maanden, maar de wachttijd kan oplopen tot een jaar. Als elektrisch autorijden een vlucht neemt, zal het tempo fors moeten worden opgeschroefd.

Het zijn nog geen grote getallen, maar het aantal aanvragen was vorig jaar wel vier keer zo groot als in 2018. Meer dan honderd Zeeuwen vroegen in 2019 aan hun gemeente om een laadpaal voor hun elektrische auto in de straat. Het is een teken dat de elektrisch auto begint door te dringen in wijken waar niet iedereen een garage of eigen oprit heeft om zijn auto te parkeren. Goes spande de kroon met 18 aanvragen, drie keer zoveel als in 2017. Sluis (16) en Veere (15) telden ook veel meer aanvragen. Al die aanvragen leidden vorig jaar tot de plaatsing van veertig laadpalen, twee keer zoveel als in 2018.