Volledig scherm
Het fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens.

Ondernemingsraad: 'Laat Westerschelde Ferry midden in Breskens aankomen en vertrekken’

POLLBRESKENS - Het moet helemaal anders met de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens. Als de schepen in de toekomst midden in Breskens aankomen en vertrekken, is dat een impuls voor de plaatselijke economie en voor het toerisme in Zeeland, vindt de ondernemingsraad van de Westerschelde Ferry.

In samenwerking met het personeel heeft de OR een toekomstvisie opgesteld ‘die afwijkt van alle andere scenario's die tot dusver zijn gemaakt'. Het stuk is dinsdag naar Provinciale Staten gestuurd. De OR denkt dat de toekomst van de veerdienst met zijn plan beter gegarandeerd is, ook als uiterlijk in 2033 de Westerscheldetunnel tolvrij wordt.

Nu kom je nergens aan

De aankomst- en vertrekterminal moet verplaatst worden van de veerhaven naar handelshaven van Breskens, stelt de OR. 'De huidige aankomst- en vertreklocatie heeft als groot nadeel dat je nergens aankomt, behalve bij een grote parkeerplaats die verder nagenoeg niets te bieden heeft.’  Verplaatsing zou een impuls geven aan de lokale detailhandel en horeca.

Verder maakt de OR korte metten met het idee dat de veerdienst vooral een voorziening is voor openbaar vervoer. Als de nadruk juist gelegd wordt op de toerist, profiteert de dagelijkse gebruiker daarvan. Volgens de OR is daar alle reden toe, omdat het toerisme in Zeeland nog steeds toeneemt. Het idee is om af te stappen van de huidige uurdienst in de winter en halfuursdienst in de zomer. In plaats daarvan zou het hele jaar door elke drie kwartier zowel in Vlissingen als Breskens een schip moeten uitvaren.

300 in plaats van 186 passagiers

Voor de huidige boten moeten moderne schepen in de plaats komen, die bijvoorbeeld elektrisch varen of op LNG-gas dat schoner is dan de huidige scheepsbrandstoffen. Dat betekent een vergroening van de veerdienst. Mogelijk zullen ze bij storm en wind wel wat vaker uitvallen, merkt de OR op, omdat ze niet met windkracht 9 kunnen varen, zoals de huidige schepen. Ze moeten meer personen kunnen vervoeren (300 in plaats van 186) en eventueel ook motoren en 45-kilometer-auto's. Ook zouden er een buffet en kiosk aan boord kunnen komen. 

Volgens de OR kan de huidige veerhaven aan een projectontwikkelaar worden verkocht. Daaruit - en omdat meevarende toeristen meer geld in het laatje brengen - zou de nieuwe veerdienst deels kunnen worden bekostigd. Ook kan navraag worden gedaan naar een mogelijke Europese subsidie. 

Gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, vervoer) prijst het meedenken en de grote betrokkenheid van de OR, maar vindt het te vroeg om iets te zeggen over de haalbaarheid van het plan. ,,Op zich ben ik het er wel mee eens dat het voor het toekomstbestendig maken van de veerdienst van belang is dat er aan beide kanten van de Schelde iets te beleven is.”

Poll

Goed idee van de ondernemingsraad

  • Eens (85%)
  • Oneens (15%)
2536 stemmen
  1. Mariniers willen geen verkering met Zeeland: ‘Het ligt niet aan jou. Het ligt aan ons’
    PREMIUM
    Reportage

    Mariniers willen geen verkering met Zeeland: ‘Het ligt niet aan jou. Het ligt aan ons’

    DOORN - Ruim twee uur rijden is het, van Vlissingen naar Doorn. Moet je nog hopen dat er geen files zijn, anders komt er zó een half uur bij. En toch: ,,Die reistijd naar Vlissingen is echt het punt niet”, zegt de marinier met de blonde kuif die net buiten het kazerneterrein wat rekoefeningen doet. Hij klinkt enigszins verbeten. Alsof een marinier zich daardoor zou laten tegenhouden! ,,Ik ken genoeg mariniers die ver moeten rijden om naar hun standplaats te komen. Twee, drie uur. Jawel. En ‘s avonds weer terug. Láchend. Echt.”
  2. Vorming van nieuw Veers college gaat tijd kosten

    Vorming van nieuw Veers college gaat tijd kosten

    DOMBURG - De vorming van een nieuw Veers college gaat tijd kosten. Een duidelijke voorkeur voor één coalitie is er nog niet. Informateur Wouter van Zandbrink voerde vrijdag en zaterdag een eerste serie gesprekken met vertegenwoordigers van de vijf fracties. Dat gebeurde nadat woensdag DTV de stekker uit het dagelijks bestuur trok door terug te treden. Volgens de informateur is een eerste ronde onvoldoende om al conclusies te kunnen trekken. ,,Er zijn meerdere gespreksrondes nodig”, liet hij zaterdagnamiddag weten.
  3. Voor Oranje-speler Saïd Bouzambou was lid worden van een voetbalclub te duur: ‘Het is zó belangrijk’
    PREMIUM

    Voor Oran­je-spe­ler Saïd Bouzambou was lid worden van een voetbal­club te duur: ‘Het is zó belangrijk’

    VLISSINGEN - Als Saïd Bouzambou, zoals op deze woensdagmiddag, een paar uurtjes over heeft gaat hij het liefst even naar één van de pleintjes in Vlissingen. Dan trapt hij een balletje met de plaatselijke jeugd voor wie de (zaal)voetballer – die ruim vijftig interlands voor het Nederlands zaalvoetbalteam achter zijn naam heeft – een voorbeeld is. Vaak voetbalt Bouzambou met jongens die al lid zijn van een vereniging. Maar heel soms komt het voor dat er ventjes tussen lopen die wel een duwtje in de juiste richting nodig hebben. ,,Dan denk ik: jij moet zo snel mogelijk lid worden van een club.’’ En dan komt het Jeugdsportfonds in beeld.