Volledig scherm
Juf Yolanda Krepel en de kinderen van haar klas. © Marieke Mandemaker

Juf Yolanda is het formulieren invullen zó zat

BRUINISSE - Veel basisschoolleerkrachten gaan gebukt onder een grote hoeveelheid administratief werk, blijkt uit onderzoek. Yolanda Krepel uit Oosterland, juf van groep 3 op De Meerpaal in Bruinisse, wil af van dat invoerwerk. 

,,Vroeger toetste je om te zien of je de stof goed genoeg had uitgelegd aan de leerlingen. Als je nu een toets afneemt, moet je de resultaten invoeren in een leerlingvolgsysteem. Dat betekent voor elk kind de resultaten van alle sommen invoeren: Als een kind onvoldoende scoort, dan moet je per toets in een plan opschrijven wat je gaat doen om het te verbeteren. Vervolgens moet je in je dagplanning laten zien welke acties je hebt ondernomen. Doe je dat niet, dan zegt de inspecteur: ‘Waar vind ik in jouw dagplanning terug wat je met de kinderen die extra zorg nodig hebben gedaan hebt?’ Zo ben je dus voor elke toets drie keer administratie aan het bijhouden. En die administratie komt telkens terug, want elke drie weken is er een leestoets én een rekentoets. Daarnaast is er twee keer per jaar een Cito-toets. Zwakke lezers en spellers moet je na tien weken extra toetsen en evalueren. Dan volgt wéér de hele riedel.”

Werkdruk

Leerkrachten in het basisonderwijs ervaren hoge werkdruk, blijkt uit recent onderzoek van de NOS en de regionale omroepen. Dat komt vooral door de administratie die ze moeten bijhouden.

In het onderzoek zijn zevenhonderd leraren uit het hele land ondervraagd. Ruim een derde van de leraren noemt dit als belangrijkste oorzaak van de werkdruk die ze voelen. Nog eens 29 procent noemt het als tweede of derde oorzaak. Een te groot aantal kinderen met gedragsproblemen en te grote klassen worden ook genoemd, maar veel minder vaak.

Niet het lesgeven zelf veroorzaakt de werkdruk, vindt Krepel. ,,De werkdruk komt doordat ik drie of vier keer gegevens moet invoeren in documenten. Doe ik dat niet, dan heb ik het volgens de inspectie niet gedaan. Het wantrouwen van de buitenwacht, dát kost energie. Laat leerkrachten toetsen afnemen, hun eigen conclusies trekken en zelf een plan maken. Reken ons niet af op de manier waarop iets opgeschreven staat. Dat kost zó veel tijd. En die tijd hebben we juist nodig om met de kinderen bezig te zijn.”