Johnny Beerens onthult nieuw kunstwerk in Hansweert

VIDEOEen schilderij à la Johnny Beerens: een paalhoofdpaal op zelfgeschept papier. Maar nu voor het eerst gecombineerd met filmbeelden van de zee. We horen de branding. Echt.

Johnny Beerens (1966) uit Breskens, hij vangt de wereld in het groot. We kennen zijn druppels op de watertoren van Oostburg. En zijn door sloop bedreigde broden en vissen op de havensilo in zijn woonplaats.

Volledig scherm
Still uit documentaire © Still uit documentaire

Gisteren in Hansweert zette hij een nieuwe, grote stap in zijn kunstenaarschap. In de ontvangsthal van het hoofdkantoor van aannemingsmaatschappij Van der Straaten werd een ruim vier meter hoge 'paalhoofdpaal' onthuld. In die paal zit op ooghoogte een gat, waarachter een beeldscherm is bevestigd. Op dat computerscherm worden door Beerens gefilmde opnamen van de zee getoond. Wie goed luistert hoort de branding. Het kunstwerk heet 'Oculus Maris', latijn voor 'Oog van de Zee'.

De in het kunstwerk verwerkte film is nieuw voor de Bressiaanse kunstenaar. Daar blijft het overigens niet bij. Beerens heeft al zijn werkzaamheden aan het project gedurende 2,5 jaar zelf gefilmd. Van die opnamen heeft hij een ruim drie kwartier durende documentaire samengesteld. Die werd gisteren bij de onthulling voor het eerst aan genodigden vertoond. In september tijdens het festival Film by the Sea in Vlissingen vindt de publieke première plaats. De kunstenaar hoopt zijn werk nog op diverse locaties in Zeeland en daarbuiten te kunnen presenteren. ,,Het is een kunstfilm'', zegt Beerens, ,,ik hoop dat internationale festivals interesse hebben.''

Volledig scherm
Still uit documentaire © Still uit documentaire

Johnny Beerens en film? Dat is logischer dan het lijkt. Hij zegt: ,,Al tijdens mijn opleiding op de academie in Tilburg, in de jaren 1988 tot 1993, had ik al ambities in die richting. Er zijn de afgelopen jaren twee films over mij en mijn werk gemaakt. Jeannice Adriaansens filmde het werk aan de waterdruppels van de Oostburgse watertoren, Rebecca van Wittene bracht mijn leven in beeld. Nu, in de documentaire die ik zelf heb gemaakt, kun je door mijn ogen meekijken hoe een kunstwerk ontstaat.''

Hij schat dat het werken aan 'Oculus Maris' door het filmen een jaar langer heeft geduurd. Telkens als hij aan een nieuwe fase in zijn atelier begon, bracht hij de camera in stelling. Het bepalen van de hoek, het licht: hij deed alles zelf. Dat hield in: instellen, camera laten draaien, aan het werk gaan, teruggaan om te kijken of de opname goed was. Zo niet, dan moest het hele circus opnieuw. Zeker als de camera in de nok van het atelier was geplaatst had je uithoudingsvermogen nodig.

De documentaire brengt het hele wordingsproces van het kunstwerk in beeld. Een voice-over zegt: ,,Een paal aan zee, opengewerkt in weer en wind en water. Eenzaam aan de vloedlijn. Wat gezien en vastgelegd is, krijgt zijn vorm op groot formaat. Zo mag het een beeld worden.'' Het etsen, het scheppen van het papier, het schilderen, we zien de kunstenaar drie kwartier lang indrukwekkend in de weer.

Volledig scherm
Still uit documentaire © Still uit documentaire

De harde feiten van 'Oculus Maris' zijn ook veelzeggend: samengesteld uit tweehonderd afzonderlijke etsafdrukken (ets en aquatint op koperplaat); opgebouwd met vele stukken en lagen zelfgeschept papier vermengd met schelpen, schelpengruis en fossiele haaientanden; preegdruk (zonder inkt) in de natte pulp; acrylverf op papier; eitempera en olieverf op koperplaat; film op beeldscherm met minicomputer; lagen multiplex en houten rondingen op aluminium frame; 430 x 100 x 20 centimeter.

De ontvangsthal van Van der Straaten in Hansweert, waar het kunstwerk hangt, is niet voor publiek toegankelijk. Op de site www.oculusmaris.com wordt veel informatie over het kunstwerk en de totstandkoming verschaft. De film is zondagmiddag 9 september te zien in CineCity Vlissingen.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement