Sjaak van Loo wijst de vloeddeur aan die op onverklaarbare wijze dicht was en een treinramp veroorzaakte.
Volledig scherm
PREMIUM
Sjaak van Loo wijst de vloeddeur aan die op onverklaarbare wijze dicht was en een treinramp veroorzaakte. © Johan vd Heijden

Hoe de Intercity uit Vlissingen met 130 per uur ontspoorde door bizar toeval: ‘Alleen door een wonder kon je dit overleven’

De trein van Vlissingen naar Roosendaal botst in noodweer met een snelheid van 130 kilometer per uur op een zwaar voorwerp bij Oostdijk en ontspoort. Het voorste treinstel wordt losgescheurd, vliegt tientallen meters door de lucht en komt tot stilstand in een sloot. ‘Alleen door een wonder kun je dit overleven’, denken de eerste hulpverleners als ze de ravage zien. De NS spreken van een ‘volslagen uniek’ ongeval. Vijftig jaar later kijken betrokkenen terug op de bizarre treinramp. 

  1. 3M ontkent dat het inspecteurs onder druk heeft gezet: ,,Er zijn nooit ongepaste afspraken gemaakt”

    3M ontkent dat het inspec­teurs onder druk heeft gezet: ,,Er zijn nooit ongepaste afspraken gemaakt”

    Chemiebedrijf 3M in Zwijndrecht ontkent dat het druk heeft gezet op de omgevingsinspectie om een lakse handhaving van de milieuwetgeving voor elkaar te krijgen. 3M doet dat in een reactie op het VRT-programma Pano, dat deze week een reportage bracht met (anonieme) getuigenissen over de PFOS-affaire en de manier waarop de omgevingsinspectie de afgelopen 15 jaar met vervuiling bij bedrijven rond de Antwerpse haven omging.