Volledig scherm
© Boaz Timmermans

Discussie over tol tunnel laait op door gunstige financiën provincie

updateMIDDELBURG - Nu de financiën van de provincie er weer rooskleurig uitzien, steekt in Provinciale Staten meteen weer de discussie over de tol in de Westerscheldetunnel de kop op.

De Staten spraken vrijdag over de Voorjaarsnota 2018. Zat de provincie vorig jaar nog bijna aan de grond, nu lijkt het tij gekeerd. Door fikse bijdragen van andere provincies en het Rijk, een oplossing voor de schoonmaak van het Thermphosterrein en een tijdelijke verhoging van de motorrijtuigenbelasting, kan het dagelijks provinciebestuur de krappe reserve aanvullen en is er weer ruimte om te investeren.

Omdat ook de inkomsten van de Westerscheldetunnel boven verwachting zijn, stelden diverse partijen vrijdag voor iets te doen aan de toltarieven. Het CDA wil vrachtwagens tijdens de nachtelijke uren tegen een gunstiger tarief door de tunnel te laten gaan. Dat zou een stimulans zijn voor de economie.

Fractievoorzitter Anita Pijpelink van de PvdA ging nog een stapje verder. Zij wil snel een onderzoek naar het aanzienlijk eerder tolvrij maken van de tunnel dan in 2033. ,,Tot nu toe gold hier de regel 'don't mention de tolvrije tunnel', maar het zou goed zijn voor de economie, de leefbaarheid en de bereikbaarheid in Zeeland om de tunnel eerder tolvrij te maken." Pijpelink zei niks te zien in het bevoordelen van bepaalde groepen gebruikers, zoals vrachtwagens.

Daarmee was het spel op de wagen. Hannie Kool (CDA) liet meteen weten graag verder te gaan in het denken over verlaging van de tarieven. Ton Veraart (D66) wees erop dat PvdA en CDA het over verschillende dingen hadden: de tol eerder afschaffen of nu de tarieven omlaag. Hij koos voor het laatste. ,,Het standpunt van D66 is niet mensen nu te laten betalen om anderen in de toekomst voordeel te geven." Daarmee zat hij op het spoor van het CDA. Ook Ger van Unen benadrukte dat er moet worden gekozen tussen lagere tarieven nu of het eerder tolvrij maken. Het bevoordelen van één groep zag zij ook niet zitten.

Kees Bierens (VVD) wees erop dat er spanning zit tussen het verlagen van de tarieven nu en het eerder afschaffen van de tol. Het kan niet allebei. Hij herhaalde het standpunt van de VVD dat de tunnel dat de tunnel aanzienlijk eerder tolvrij moet worden dan in 2033. Volgens hem, en dat vond ook SGP-fractievoorzitter Goos Roeland, was het voorstel van Pijpelink niet nieuw, omdat de Staten al hebben afgesproken om volgend jaar de aandeelhoudersstrategie opnieuw te bekijken.

De PVV bleef terughoudend. ,,Het gaat nu een jaartje goed met de financiën", verklaarde Roland de Wit. ,,Laten we eerst maar wat meer vlees op de botten krijgen." Francois Babijn (Partij voor Zeeland) waarschuwde ervoor de huid van de beer niet te verkopen voor hij geschoten is. ,,Laten we ons niet rijk rekenen en inkomsten die we nog niet hebben nu al uitgeven."

,,Hoe eerder de tunnel tolvrij hoe beter", begon gedeputeerde Harry van der Maas zijn beantwoording. Toch verandert er voorlopig niks. Hij herinnerde de Staten eraan dat ze in 2016 zelf hebben besloten de tarieven tot 2020 te bevriezen en in de tussentijd 'het spaarpotje te laten groeien' om de tunnel eerder tolvrij te kunnen maken dan in 2033. In het najaar wil Van der Maas wel met de Staten naar de actuele cijfers kijken, maar ze zijn volgens hem pas voor de periode 'na 2020 weer aan zet'.

Ook het idee van het CDA voor korting voor vrachtwagens in de nachtelijke uren wil Van der Maas betrekken bij de besluitvorming over de periode na 2020. Maar voor 2020 verandert er, wat het dagelijks provinciebestuur betreft, niets.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement