Volledig scherm
Het peloton van de Delta Ride for the Roses koerst dit jaar voor het eerst door de Westerscheldetunnel. © Johan vd Heijden

Delta Ride for the Roses laat fietsers voor het eerst door Westerscheldetunnel koersen

TERNEUZEN - De Delta Ride for the Roses bereidt een spectaculaire editie voor. De toertochten in Zeeuws-Vlaanderen en Midden-Zeeland vinden beide plaats op zaterdag 13 juni en de duizenden fietsers die 120 kilometer rijden gaan allemaal door de Westerscheldetunnel.

Voorzitter Ben de Reu noemt de tocht symbolisch voor het oplossen van de problemen die er vorig jaar waren tussen het organisatiecomité in Zeeuws-Vlaanderen aan de ene kant en sponsor Delta en de het comité Midden-Zeeland aan de andere kant. ,,Bij de voorbereiding zie ik dat die helemaal voorbij zijn. Wat is er dan mooier om die verbinding zo te laten zien?"

Logistiek

Dat zorgt wel voor een ingewikkelde logistiek. Zoals het er nu naar uitziet, gaat het peloton vanuit Goes iets eerder van start dan dat vanuit Terneuzen, omdat de afstand naar de tunnel groter is. Het idee is dat wanneer de fietsers vanuit Goes in de ene tunnelbuis rijden, de fietsers uit Terneuzen door de andere koersen. Als ze door de tunnel zijn, gaan ze meteen door de andere tunnelbuis weer terug voor hun eigen tocht in Zeeuws-Vlaanderen of Midden-Zeeland.

Er wordt in groepen van 250 fietsers door de tunnel wordt gereden, begeleid door voorrijders en motoren. De snelheid wordt op maximaal 30 kilometer per uur gehouden.

Kiezen

De afgelopen drie jaar reden 1500 fietsers zowel op zaterdag als zondag. Die moeten nu kiezen. ,,Dat scheelt inkomsten", zegt De Reu, ,,maar we denken dat we die gaan compenseren omdat we een enorme run verwachten op de 120 kilometer. Wanneer krijg je de kans om door de tunnel fietsen?" Omdat beide tochten tegelijk plaatsvinden, heeft de organisatie ook extra motorrijders en verkeersregelaars nodig. 

De tochten van 25, 50 en 80 kilometer gaan niet door de tunnel. De inschrijving voor de Delta Ride for the Roses begint half februari.

  1. Mariniers willen geen verkering met Zeeland: ‘Het ligt niet aan jou. Het ligt aan ons’
    PREMIUM
    Reportage

    Mariniers willen geen verkering met Zeeland: ‘Het ligt niet aan jou. Het ligt aan ons’

    DOORN - Ruim twee uur rijden is het, van Vlissingen naar Doorn. Moet je nog hopen dat er geen files zijn, anders komt er zó een half uur bij. En toch: ,,Die reistijd naar Vlissingen is echt het punt niet”, zegt de marinier met de blonde kuif die net buiten het kazerneterrein wat rekoefeningen doet. Hij klinkt enigszins verbeten. Alsof een marinier zich daardoor zou laten tegenhouden! ,,Ik ken genoeg mariniers die ver moeten rijden om naar hun standplaats te komen. Twee, drie uur. Jawel. En ‘s avonds weer terug. Láchend. Echt.”
  2. Voor Oranje-speler Saïd Bouzambou was lid worden van een voetbalclub te duur: ‘Het is zó belangrijk’
    PREMIUM

    Voor Oran­je-spe­ler Saïd Bouzambou was lid worden van een voetbal­club te duur: ‘Het is zó belangrijk’

    VLISSINGEN - Als Saïd Bouzambou, zoals op deze woensdagmiddag, een paar uurtjes over heeft gaat hij het liefst even naar één van de pleintjes in Vlissingen. Dan trapt hij een balletje met de plaatselijke jeugd voor wie de (zaal)voetballer – die ruim vijftig interlands voor het Nederlands zaalvoetbalteam achter zijn naam heeft – een voorbeeld is. Vaak voetbalt Bouzambou met jongens die al lid zijn van een vereniging. Maar heel soms komt het voor dat er ventjes tussen lopen die wel een duwtje in de juiste richting nodig hebben. ,,Dan denk ik: jij moet zo snel mogelijk lid worden van een club.’’ En dan komt het Jeugdsportfonds in beeld.
  3. Alex Eggermont leerde om de méns te zien: ‘Een programma als Uitstel van Executie, dat is aapjes kijken’
    PREMIUM
    portret

    Alex Eggermont leerde om de méns te zien: ‘Een programma als Uitstel van Executie, dat is aapjes kijken’

    TERHOLE - Als filiaal/rayonmanager van Pabo croste Alex Eggermont uit Terhole (54) door heel het land, nu is hij gebonden aan een scootmobiel. Vijf jaar geleden werd hij geveld door een cva, een beroerte, en dat heeft hem de ogen geopend. ,,Vroeger kon ik snel oordelen over mensen die ik niet kende of sprak. Nu weet ik dat je moet luisteren, inleven en dan reageren.”