‘De afdruk van het schip zit op de kering’

videoNEELTJE JANS - Beroepsschipper Johannes Post van de KNRM werd vanochtend om vijf uur uit bed gebeld over de aanvaring bij de Oosterscheldekering. ,,De Eemshorn, die kennen we hier allemaal. We zijn er met onze kleine boot, Fred, naartoe gevaren. Het schip lag stabiel met zijn zijkant tegen de kering. Door de stroming werd het er mooi tegenaan gedrukt en omdat het niet was geladen, lag het wat hoger. Twee keer geluk bij een ongeluk.‘’

Met twee boten heeft de KNRM het schip bewaakt. ,,Het was spannend, want de achtermasten van de Eemshorn zaten bij de kabelgoot van de kering. De draden die daarin liggen zijn niet alleen van de verlichting van de kering, maar ook bijvoorbeeld van de windmolens. Bovendien liep de Eemshorn gevaar.‘’

Volledig scherm
De beschadigde Eemshorn ligt in de haven van Neeltje Jans. © Wendy Wagenmakers

Om die reden heeft de KNRM de drie bemanningsleden van boord gehaald. De schipper weigerde zijn schip te verlaten, vertelt Post. ,,Het Kustwachtcentrum heeft nog met hem gebeld, maar hij bleef bij zijn standpunt. En hij is de baas.‘’

Toen het water zakte, waren alle ogen gericht op de kabelgoot. ,,Gelukkig floepten de masten er nét langs. We waren heel opgelucht. Om 7.00 uur was het tij eraf en was het schip los. De schipper heeft zijn bemanning opgehaald en heeft het schip op eigen kracht naar de binnenhaven van Neeltje Jans gevaren.

Daar konden de bemanningsleden en de schipper uitpuffen met een bak koffie. Post: ,,Die jongens waren erg ontdaan. Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten, zelfs niet als nuchtere Yersekenaren. De schipper zelf was rustig. Staal is te vervangen hè, zei hij. Al denk ik dat het bij hem vanbinnen behoorlijk tekeer ging.‘’

Quote

Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten, zelfs niet als nuchtere Yersekena­ren

Johannes Post van de KNRM

Het was een ‘behoorlijk heftig’ ongeval, zegt Post. ,,Het schip wilde via de Roompotsluis naar buiten, om te vissen. Het schip is over de lijnen heen gegaan. Die lijnen bestaan uit grote zware tonnen. Als een zeiljacht te ver door vaart, komt het aan die lijnen vast te zitten. Dat is ook de bedoeling. Maar zo’n grote schelpenzuiger dendert er gewoon overheen. Vanaf de lijn is het nog twee- tot driehonderd meter tot de kering. Maar de stroming is er sterk. Wel drie tot vier mijl. Dus het schip was niet te stoppen.‘’

De Eemshorn moet vervolgens een flinke klap hebben gemaakt tegen de kering. ,,De kering heeft niet veel schade, want die is van beton. Maar de afdruk van het schip stond erin.‘’

Volledig scherm
De Fred waarmee de KNRM-leden vanochtend uitrukten staat weer binnen. © Wendy Wagenmakers
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement