Volledig scherm
Alinda is zeer geintresseerd in de periodes over de oorlogen. © Johan Van Der Heijden

Alinda van Dijke heeft geen stress voor haar mavo-examen

KAPELLE - ‘Stress? Wat is dat?’, lijken ze in huize Van Dijke te denken. Alinda van Dijke (15) uit Kapelle zit midden in haar examenweek voor de mavo op het Ostrea Lyceum in Goes.

Zus Anniek van Dijke (16) zit in hetzelfde schuitje, want zij doet Havo-examen. En zelfs zij is zen. Net als hun moeder Lisette van Dijke. ,,Nee, ik heb geen last van spanning voor de meiden. De een heeft vier jaar lang hard gewerkt en de ander vijf jaar. Ze doen hun best.”

En ja, dat vindt Alinda natuurlijk ook. Toch had ze wel verwacht meer last van zenuwen te hebben. ,,Ik had stress voor de toetsweken, maar het examen bestaat eigenlijk gewoon uit herhaling. Je hoeft geen nieuwe dingen ervoor te leren, dus ik heb minder stress dan ik had verwacht.”

Lastig Nederlands examen

Volledig scherm
© Johan Van Der Heijden

Alinda is de week begonnen met het examen Nederlands. Dat was gelijk een lastig examen, want ze heeft dyslexie. ,,Ik vind het moeilijk om te lezen.” Het wiskunde-examen van gisteren ging wel oké. Althans: ,,Het begin ging goed, maar tegen het einde dacht ik: ‘Ik heb geen idee of ik het goed gedaan heb.’ Toen ik de leraar later tegenkwam, zei hij dat het een moeilijk examen was.” Vandaag staan Engels en geschiedenis op het programma. Voor geschiedenis hoopt ze een zeven te halen. ,,Want ik heb iets tegen zessen. Eigenlijk wil ik voor alles graag een zeven.”

Ze mag vanwege haar dyslexie een half uur langer over haar examen doen. Die tijd gebruikt ze dan ook voor geschiedenis. Ze heeft zich grondig voorbereid op het examen. ,,Ik moest er vijf hoofdstukken voor leren: de democratisering van Nederland, de Eerste Wereldoorlog, het interbellum, de Tweede Wereldoorlog en de periode na de oorlogen. Ik heb alles gelezen en alles uitgeprint en de belangrijke dingen gemarkeerd. Die lees ik vlak voor het examen nog even door, maar de avond voor het examen ga ik ook nog even leren. Ik heb samenvattingen gemaakt van de lastige hoofdstukken en ik heb filmpjes over de Eerste en Tweede Wereldoorlog gekeken van het Klokhuis op YouTube. Verder heb ik twee extra bijlessen geschiedenis gevolgd.”

Quote

Als je een fijne docent hebt, let je beter op in de les

Alinde van Dijke

Alinda vindt zowel geschiedenis als Engels leuke vakken. Wat daar erg bij helpt is dat ze daarvoor een leuke docent heeft. ,,Als je een fijne docent hebt, let je beter op in de les. En ik doe extra mijn best, omdat ik mijn docent niet wil teleurstellen.”

Elkaar helpen leren

Moeder Lisette kijkt wel eens streng naar haar dochters als ze vindt dat ze teveel met hun telefoon bezig zijn. ,,Maar, als de een begint met leren, denkt de ander ‘laat ik dat ook eens gaan doen.’” Het lost zich dus vanzelf op in huize Van Dijke. Ook prettig: ,,De meiden helpen elkaar met overhoren. Ze weten beter dan ik hoe de school het vraagt.” Moeders wacht gewoon af wat de resultaten zijn. ,,Met gemiddeld een zeven moet ze haar examen wel heel erg verprutsen om het niet te halen.”

Woensdag had Alinda examen geschiedenis en Engels, donderdag heeft ze biologie en vrijdag rond ze haar examens af met scheikunde. Alinda wil graag laboratoriumtechniek studeren om ‘iets in het lab te gaan doen’. Maar voor het zover is, neemt ze een tussenjaar. In juli vertrekt ze naar Amerika om daar naar High school te gaan.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement