Volledig scherm
Het boek ‘Poppioniers’ van Tom Steenbergen. Daarin gaat het over de jaren zestig van de vorige eeuw, toen het fundament werd gelegd voor podia en festivals als Paradiso, Melkweg en Pinkpop. En, inderdaad, ook Lowlands. © Tom Steenbergen

Poppioniers

BlogNatuurlijk moet je op een swingend festival als Lowlands bij Biddinghuizen vooral van het moment genieten. De muziek, de mensenmassa: het eerder deze maand allemaal aan de gang met Iggy Pop, Nina Kraviz en vele, vele andere muzikanten en performers.

Zondag 20 augustus 2017, de laatste dag van het driedaagse festival, was er tijd voor een terugblik. Toen werd het boek ‘Poppioniers’ van Tom Steenbergen gepresenteerd. Daarin gaat het over de jaren zestig van de vorige eeuw, toen het fundament werd gelegd voor podia en festivals als Paradiso, Melkweg en Pinkpop. En, inderdaad, ook Lowlands. Steenbergen beschrijft hoe tussen 1964 en 1970 ‘een opstandige muziekgeneratie’ zelf concerten en festivals ging organiseren. Het was de geboorte van wat de ‘live-scene’ werd genoemd.

In het boek zijn interviews opgenomen met de organisatoren van het eerste uur, die bands als Pink Floyd, The Who en Jethro Tull naar Nederland haalden. Eén van die pioniers is Cyriel van den Hemel uit Vlissingen. Hij is in 2011 in Londen overleden. Mensen met wie hij samenwerkte halen herinneringen aan hem op. Van den Hemel wordt genoemd als de man die in 1968 de eerste tournees van Pink Floyd organiseerde: zestien optredens in Nederland, elf in België. Voor Zeeuwen die erbij waren is 17 februari 1968 nog altijd een gedenkwaardige datum: toen stonden Roger Waters en Nick Mason van ‘de Floyd’ in het Concertgebouw in Vlissingen. Een groot deel van het publiek had toen minstens zo veel interesse in de Zeeuwse band Dragonfly, die toen net landelijk was doorgebroken.

Van den Hemel runde samen met Amsterdammer John Seine het boekingskantoor Europop. Ze haalden bands als Deep Purple, Supertramp en Led Zeppelin naar Nederland. Europop werd een begrip, met Van den Hemel als ‘flamboyante’ organisator. Later emigreerde hij naar Engeland, waar hij een eigen muziekvideobedrijf opzette.

In het boek is een ruim interview opgenomen met Frank van der Meijden, die van 1998 tot 2009 manager was van Bløf. Hij begon vanaf 1970 Engelse bands naar Nederland te halen. Van 1972 tot 1976 was hij manager van de Nederlandse folkband CCC inc., met onder anderen Ernst Jansz en Joost Belinfante. Die laatste twee duiken ook weer op in Doe Maar, de Nederpopband die met Van der Meijden als manager megasuccessen boekt in de jaren 1979-1984.

Tom Steenbergen laat in zijn boek vele ‘pioniers’ aan het woord. Zoals Berry Visser en Leon Ramakers over het begin van Mojo Concerts, het Holland Popfestival en Lowlands’, Willem de Ridder over het ontstaan van ‘Hitweek’, Jacques Senf over Den Haag Beatstad en Jan Smeets over het ontstaan van Pinkpop. Steenbergen was zelf ook actief in de muziekscene: hij was onder andere directeur van Polygram en uitgever van de ‘OOR Pop-encyclopedie’. Met zijn boek heeft hij een doel. In het voorwoord schrijft hij dat het tijd is ,,om de pioniers van de Nederlandse poppodia en popfestivals, die anderen een podium gaven, nu zelf een podium te geven.”

Tom Steenbergen: Poppioniers – Karakter Uitgevers, 288 pagina’s, 29,99 euro.

blogs