Schorem-duo Leen en Bertus in hun zaak aan de Binnenweg in Rotterdam. Foto: Frank de Roo
Volledig scherm
Schorem-duo Leen en Bertus in hun zaak aan de Binnenweg in Rotterdam. Foto: Frank de Roo © Frank de Roo

Mannen van Schorem komen naar Middelburg

  1. Freek de Jonge schrijft over zijn jongste jaren
    zeeland-geboekt

    Freek de Jonge schrijft over zijn jongste jaren

    Het eerste deel van de memoires van cabaretier Freek de Jonge (1944) verschijnt donderdag 14 oktober. De titel is 'Kom verder'. De theatermaker duikt in zijn eerste levensjaren en geeft daarbij een beeld van het leven van zijn grootouders en ouders. Het verhaal begint in de zomer van 1900 als de veertienjarige grootvader tijdens het koeien hoeden op Schouwen-Duiveland een Roeping krijgt. Daardoor wordt vader Andries vijftien jaar later voorbestemd tot predikant. Freek woonde van 1962 tot 1965 in Kloetinge, zijn vader was in die jaren godsdienstleraar op het Christelijk Lyceum voor Zeeland in Goes.
  1. De met veel zorg opgetaste lading moest droog bij de koeienboer in de Achterhoek arriveren
    PREMIUM
    Column Jan van Damme

    De met veel zorg opgetaste lading moest droog bij de koeienboer in de Achterhoek arriveren

    We noemden het repen. Of het een echt werkwoord is, weet ik nog steeds niet. Maar we deden het. We klommen met zijn tweeën bovenop een met balen stro volgeladen vrachtwagen. Eerst hadden we voor en achter de dikke touwen bevestigd die de lading bij elkaar moesten gaan houden. Bovenop lag de reep te wachten: een dubbele katrol waaraan de voor en achter bevestigde touwen werden vastgemaakt. We moesten ons eerst schrap zetten, met onze hielen goed klem tussen twee strobalen. Dan hé hup en trekken, hé hup en trekken. De eerste keren haalde je wel een halve meter touw door de katrollen die meteen ook klemmen waren. Met de laatste halen waren er centimeters te winnen. Als de touwen strak als snaren stonden, gromde de vrachtwagenchauffeur tevreden. Zo ingesnoerd kon hij de weg wel op.
  2. Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    Krachtige mediacam­pag­ne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.