Volledig scherm
Er worden flink meer keukens verkocht en Nederlanders geven er ook meer geld aan uit dan vorig jaar. © Archief ANP

Nederland klust erop los: verkoop keukens, vloeren en doe-het-zelf in de plus

Hoewel het aantal mensen dat verhuist afneemt, wordt nog steeds veel geld besteed aan ‘wonen’. Het lijkt erop dat Nederlanders investeren in hun huidige huis. Daarvoor kopen ze massaal doe-het-zelfartikelen, vloeren, keukens, meubels en ander interieur.

De omzet van winkels in de woonbranche is ten opzichte van vorig jaar flink gestegen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Statistiek (CBS). De groei is groter dan bij andere artikelen, zoals boodschappen, kleding en elektronica. Ook aan auto's wordt minder geld uitgegeven (door belastingverhoging) en huishoudens waren de laatste maanden minder kwijt aan gasverbruik dan vorig jaar. 

Volledig scherm
Cijfers van het Centraal Bureau Statistiek laten zien dat Nederlanders flink meer geld uitgeven aan artikelen en verbouwingen in huis. © CBS

Voor keukens, doe-het-zelfartikelen en vloeren werd in maart 7,8 procent meer uitgegeven, in februari 9, procent ten opzichte van een jaar eerder. Aan meubels werd 5,1 procent meer besteed, in februari 6,6 procent meer dan in 2018.

De omzetgroei is niet bepaald een breuk met het verleden. Al jaren trekken consumenten de portemonnee om hun huis op te knappen of aan te kleden. Voor de inrichting wordt 22 procent meer geld uitgegeven dan in het eerste kwartaal van 2015. Voor doe-het-zelfartikelen 20 procent meer en huishoudelijke artikelen bijna 10 procent. De groei in het aantal producten was trouwens minder, waaraan je kunt aflezen dat producten duurder zijn geworden, of consumenten hebben de voorkeur voor duurdere artikelen gekregen.

Online shoppen

De trend dat mensen minder de winkels bezoeken en meer producten via internet kopen, gaat ongeremd door. De online omzet was in maart 16,7 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 13,7 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is groeide met 21,6 procent. Traditionele winkels zijn dus online met een inhaalslag bezig.