Huurcommissie belooft achterstanden klachtenafhandeling weg te werken
De Huurcommissie heeft een plan bedacht om de grote achterstanden weg te werken van klachten die huurders over hun woning of huurprijs hebben ingediend. Meer dan tienduizend verzoeken van huurders liggen nog op behandeling te wachten, in sommige regio's duurt het wel een jaar voordat er antwoord komt.
Delen per e-mail
Als je denkt dat je te veel huur of servicekosten betaalt voor je woning, dan kun je vragen om een lagere prijs bij de verhuurder. Reparatieverzoeken moeten ook altijd eerst naar de huisbaas. Wordt er negatief gereageerd, dan zou je de Huurcommissie kunnen inschakelen. Het gaat alleen om huizen die volgens het puntensysteem onder de 737 euro zouden moeten blijven, de sociale huurgrens.
De Huurcommissie belooft verzoeken van huurders en verhuurders sneller af te handelen: namelijk schriftelijk in plaats van op locatie. Huurders en verhuurders krijgen een uitspraak van de voorzitter op basis van het onderzoeksrapport. Wie het niet eens is met de uitspraak kan altijd in verzet en gehoord worden. Die al bestaande werkwijze gaat de huurcommissie vanaf nu vaker inzetten.
Veel bezwaren
Het aantal bezwaren tegen de jaarlijkse huurverhoging valt met een totaal van 3310 zo’n 60 procent hoger uit dan in 2019, mogelijk dankzij de reuring die ontstond nadat minister Kajsa Ollongren van Wonen weigerde de huren tijdens de coronacrisis te bevriezen. Met de inhuur van extra medewerkers verwacht de Huurcommissie deze zaken voor het eind van 2020 af te kunnen ronden. Maar pas op 1 januari 2022 kan de wachtlijst voldoen aan alle wettelijke doorlooptijden.
Volgens de nieuwe voorzitter, Asje van Dijk, komt er nu een structurele oplossing, zo schrijft hij aan het ministerie van Binnenlandse Zaken, waar de Huurcommissie onder valt. ,,Niet alleen de doorlooptijden zijn lang, ook het aantal klachten daarover is hoog en de klanttevredenheid laag. Dit alles benadrukt de noodzaak. Huurders willen geholpen worden.”
De procedures worden ook gebruiksvriendelijker en duidelijker gemaakt voor huurders en verhuurders, met vereenvoudiging van formulieren. Ook volgt invoering van online betalen van de leges en betere voorlichting op de website, verzekert de instantie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vijf manieren om de overwaarde van je huis in te zetten
Huizenbezitters van 55 jaar en ouder zijn op zoek naar mogelijkheden om wat met de overwaarde van hun huis te doen, aangemoedigd door de extreem lage hypotheekrente. Het aantal hypotheekaanvragen bij die doelgroep stijgt en uit onderzoek van De Hypotheker blijkt dat 55-plussers hun woning graag verduurzamen. -
Huiseigenaar betaalt geen boete meer als gasaansluiting wordt verwijderd
Consumenten hoeven niet te betalen wanneer ze hun gasaansluiting laten verwijderen. Dat heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. De verwijderkosten van de gasaansluiting worden in plaats daarvan betaald door iedereen die nog wel op het gasnet is aangesloten, via de periodieke aansluitvergoeding. -
PREMIUM
Huizenkopers kunnen meer lenen in 2021: ‘Waarom maakt de politiek deze fout keer op keer?’
Bijna iedereen die komend jaar een huis gaat kopen, kan waarschijnlijk meer geld lenen bij hypotheekverstrekkers. Het tweede inkomen telt voortaan voor 90 procent mee in plaats van 80 procent en de studieschuld weegt minder zwaar. Goed nieuws voor wie (samen) een huis wil kopen? ,,Het wordt verkocht als iets positiefs, maar het drijft de huizenprijzen verder op.” -
Gas en elektriciteit goedkoper dan vorig jaar
Consumenten betaalden begin dit jaar wat minder voor hun energie dan vorig jaar. Gemiddeld was de prijs van energie in januari op jaarbasis bijna 4 procent lager. Dat komt door de lagere variabele leveringstarieven die de consument per kubieke meter gas of kilowattuur elektriciteit moet betalen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op jaarbasis scheelt dat 60 euro op een gemiddelde energierekening. -
PREMIUM
Jean Baptiste heeft een unieke woning met een tuin van 4500 m2: ‘We wonen pal naast het centrum’
Het huis ‘Onder de Beuken’ aan de Driebergseweg 3D in Zeist mag zich scharen onder de vele landgoederen die aan deze weg liggen. Met een eigen parktuin van ruim 4500 m2 en toch pal naast het centrum van Zeist is het een unieke woning.
-
PREMIUM
Wachtlijst voor sociale huurwoning wordt alsmaar langer: ‘Ik weet niet waar ik morgen slaap’
De wachtlijst voor een sociale woning is de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid: woningzoekenden moeten nu jaren wachten op een huis. In de regio Den Haag staan inmiddels bijna 150.000 woningzoekenden ingeschreven. ,,Ik wacht nu al bijna zes jaar. Dat geeft heel veel stress.” -
Starters kiezen vaker voor deels aflossingsvrije hypotheek
Nu de rente zo laag is, kiest een grotere groep starters op de woningmarkt voor een aflossingsvrije hypotheek. Ze nemen voor lief dat ze geen recht hebben op hypotheekrenteaftrek over het deel dat ze niet aflossen. De maandlasten zijn al gauw honderden euro's lager. -
PREMIUMMijn Tuin
Petra is niet gezegend met groene vingers, maar heeft toch prachtige tuin
Petra Hisgen is geen gemiddelde tuinliefhebber. Geen fanatieke onkruidspitter gezegend met groene vingers. Toch heeft ze een prachtig exemplaar, en dat allemaal dankzij een verzwikte enkel. Wij gingen bij haar langs voor de rubriek Mijn Tuin.