Waarom het zo belangrijk is je tanden goed te poetsen

videoJe poetst je tanden omdat je geen gaatjes of een slechte adem wil. Maar wist je dat een slechte mondgezondheid ook andere ziektes kan verergeren, zoals hartaandoeningen en zelfs de ziekte van Alzheimer? Volgens tandarts Bruno Loos kun je door goed je tanden te poetsen jezelf  beschermen tegen nare ziektes.

Met name ontstoken tandvlees is een boosdoener. ,,Ontstoken tandvlees is een open wond en wordt zo de poort naar de rest van je lichaam”, vertelt Loos. Vanuit je mond kunnen er dan allerlei bacteriën zich zo door je lichaam verspreiden. Ontstekingen aan het tandvlees worden in eerste instantie veroorzaakt door een overmaat aan tandplak. Tandplak bestaat uit een laag bacteriën. ,,Je moet elke dag je tanden poetsen om de overmaat aan bacteriën, specifiek langs de rand van je tandvlees, weg te poetsen”, vertelt Loos. ,,Zodra tandplak er lang zit, kunnen de bacteriën in de diepe lagen uitgroeien en zich verder verspreiden”.

1. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

1. Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die zich voedt met de nu nog onafbreekbare kunststofsoort polyurethaan: een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt voor auto-interieurs, sportschoenen, luiers, keukensponzen, matrassen, verf en schuimisolatie. Het spul wordt meestal naar de vuilstort gebracht omdat het extreem lastig te recyclen is. De Duitse experts die de microscopisch kleine ‘plasticvreter’ traceerden, spreken van een doorbraak op het gebied van afvalverwerking.
  2. ‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkorrel

‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkor­rel

Een team wetenschappers heeft in een kalksteenformatie in het zuiden van Australië fossiele afdrukjes gevonden van een nog onbekend, piepklein wezentje dat vermoedelijk 555 miljoen jaar geleden een organisme was waaruit de mens zou kunnen zijn ontstaan. Het druppelvormige ‘wormpje’ is ongeveer zo groot als een halve rijstkorrel en heeft een duidelijke voor- en achterkant. De naam van het dier is Ikaria Wariootia, genoemd naar een monument vlakbij de vindplaats.