© Bart Jan Dekker/TU Eindhoven

IJzerpoeder als batterij van de toekomst: overal te vinden en opnieuw te gebruiken

IJzer in de tank. Het lijkt een sprookje, maar ijzer heeft een mooie toekomst als brandstof. ,,Schoon aan de haak’’, zonder CO²-uitstoot, aldus onderzoekers op de Technische Universiteit Eindhoven.

Als geestdrift een brandstof zou zijn, hoefden hoogleraren Niels Deen en Philip de Goey nooit te tanken. Net zomin als Mark Verhagen, manager van Team SOLID. Het drietal praat op de TU Eindhoven vol enthousiasme over hun ‘kindje’, een met ijzerpoeder gestookte proefinstallatie die warmte produceert. Het bouwwerk, ontwikkeld door het Metal Power consortium waar Team SOLID toe behoort en gefinancierd door de Provincie Noord-Brabant, heeft geen uitstoot van CO² en het restproduct - roest - kan worden teruggewonnen. ,,Bovendien hoeven we niet bang te zijn dat we ijzer tekortkomen’’, zegt hoogleraar Verbrandingstechnologie De Goey. ,,IJzer is het meest voorkomende element op aarde.’’

1. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

2. Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die zich voedt met de nu nog onafbreekbare kunststofsoort polyurethaan: een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt voor auto-interieurs, sportschoenen, luiers, keukensponzen, matrassen, verf en schuimisolatie. Het spul wordt meestal naar de vuilstort gebracht omdat het extreem lastig te recyclen is. De Duitse experts die de microscopisch kleine ‘plasticvreter’ traceerden, spreken van een doorbraak op het gebied van afvalverwerking.
  1. ‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkorrel

‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkor­rel

Een team wetenschappers heeft in een kalksteenformatie in het zuiden van Australië fossiele afdrukjes gevonden van een nog onbekend, piepklein wezentje dat vermoedelijk 555 miljoen jaar geleden een organisme was waaruit de mens zou kunnen zijn ontstaan. Het druppelvormige ‘wormpje’ is ongeveer zo groot als een halve rijstkorrel en heeft een duidelijke voor- en achterkant. De naam van het dier is Ikaria Wariootia, genoemd naar een monument vlakbij de vindplaats.
  2. Politie neemt oudheden in beslag bij Tefaf, maar hoe komen illegale objecten daar terecht?

Op de internationale kunstbeurs Tefaf in Maastricht zijn onlangs twee kunststukken in beslag genomen. De oudheden, een Romeins hoofd van Apollo en een Egyptische vaas, zijn mogelijk illegaal opgegraven, zo meldt NRC. De vraag rijst of er niet veel meer onderzoek moet worden gedaan naar de verzamelgeschiedenis van archeologische vondsten voor ze worden gepresenteerd op bijvoorbeeld een beurs.