Voor de industrie is corona alweer voorbij
De industriële bedrijvigheid steeg fors in november en ondernemers verwachten dat die groei alleen maar doorzet. Zelfs de werkgelegenheid steeg alweer. Voor de industrie lijkt corona al iets uit het verleden.
De industrie heeft het dal verlaten. Dat blijkt uit de inkoopmanagersindex van Nevi. Die stond in november op 54,4. Een getal boven de 50 betekent groei, onder de 50 wijst op krimp. Het is voor het eerst in twee jaar dat het vertrouwen zo fors steeg.
De opleving is opmerkelijk. Juist in november werd duidelijk dat Nederland, net als een groot deel van de rest van de wereld, getroffen werd door een tweede golf aan corona-uitbraken. Dat zorgde weer voor strenge regels die de economie schaden.
De belangrijkste reden voor het optimisme is de aankondiging dat er vaccins zijn tegen corona. ,,Bedrijven rekenen erop dat de coronacrisis over een jaar voorbij is’’, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie bij ABN Amro. ,,Ondernemers denken het komt weer goed en besluiten nu alsnog die investering te doen die ze eerder dit jaar uitstelden.’’
Die inhaalvraag is niet de enige verklaring voor de verwachte groei. Ondernemers investeren ook weer in uitbreiding van de productiecapaciteit. De verwachting is dat er meer nieuwe bestellingen zullen volgen en daar willen de bedrijven klaar voor zijn. Dat is belangrijk want meer capaciteit zorgt voor meer economische groei op de wat langere termijn. En dat leidt weer tot meer welvaart en werkgelegenheid. Door de extra investeringen trok ook de werkgelegenheid licht aan in november.
Het optimisme is niet beperkt tot de Nederlandse ondernemers. Ook vanuit het buitenland is meer vraag naar Nederlandse producten zoals machines. ,,We zien grote vraag uit Duitsland’’, zegt Swart. ,,Daar draait de industrie goed.’’ Vooral de auto-industrie in Duitsland is uit een diep dal gekomen. In april dit jaar stonden veel fabrieken stil omdat er nauwelijks onderdelen uit China kwamen. Dat raakte ook Nederlandse toeleveranciers aan de Duitse autofabrikanten.
Die problemen zijn over. Meer nog, de vraag naar Duitse auto’s is flink aangetrokken, met name uit China. Daar draait de economie alweer een tijdje op volle toeren. De schade van corona is daar inmiddels al meer dan goedgemaakt. ,,En dat helpt niet alleen de Duitse autobouwers’’, zegt Swart. ,,De Chinezen bestellen ook veel machines in Duitsland. En daar profiteren Nederlandse toeleveranciers aan de Duitse industrie weer van.’’
,,Dat China nu de wereld op sleeptouw neemt is nieuw’’, zegt Swart. Tot voor enkele jaren was het wel en wee van de wereldeconomie vooral afhankelijk van de Verenigde Staten. Als dat land in een recessie raakte ging het wereldwijd slecht en omgekeerd. ,,China is al de tweede economie ter wereld en zal naar verwachting in 2030 de grootste economie ter wereld zijn’’, aldus Swart. ,,Meer dan een kwart van de wereldwijde industriële productie komt uit China.’’
In de dienstensector, onder andere horeca, toerisme en evenementen, is het leed nog niet geleden. Maar ook die sectoren zullen herstellen als mensen massaal gevaccineerd zijn. Vooralsnog is de industrie het trekpaard voor Nederland. ,,Laten we hopen dat we ons uit de crisis kunnen investeren’’, aldus Swart.
Bekijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
PREMIUMPandemie
Deze grafieken tonen hoe corona invloed heeft op ons reisgedrag
Net toen Nederland na de zomer weer een beetje in beweging kwam, is er de tweede lockdown. Opnieuw werken we massaal thuis en blijven de wegen en parkeergarages leeg. Hoe verandert het vervoer nog meer door corona? Deze site duikt in de cijfers. -
PREMIUM
Veel animo bij Oekraïense vluchtelingen voor speeddate met ondernemers: ‘Ik ben het stilzitten zat’
Gretig sprongen de Oekraïense vluchtelingen van tafeltje naar tafeltje tijdens een speeddate-avond met werkgevers in Coffee Corazon. Werken willen ze, liever vandaag nog dan morgen. Al is het uurloon bij huishoudketen Blokker of in de horeca wel even slikken. ,,Een beetje weinig.’’ -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
Voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels in Europa
Er zijn in Europa voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de autoverkopen van september.
-
PREMIUM
Frederiek is pas 22 jaar, maar start nu al haar vierde bedrijf: ‘Een heel imperium? Wie weet’
Een hippe, jonge meid van 22, maar ook directeur van haar eigen camperverhuurbedrijf. Bij Frederiek van Ruiten stroomt puur ondernemersbloed door de aderen. Ze verkocht kleding en bierglazen, had een ijscobus en zit nu in de campers. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
PREMIUM
Jarenlang studeren en dan toch het roer omgooien? ‘Haal nu veel meer uit het leven’
Je carrière volledig omgooien en verdergaan in een compleet ander beroep? Ook als dat betekent dat je dan niet meer doet waar je jarenlang voor gestudeerd hebt? Deze werkenden waagden de sprong en kozen voor een beroep ‘beneden hun kunnen’.