Trucker Raymond (35): Een middelvinger beantwoord ik door vriendelijk te zwaaien
Dag van de truckerVrachtwagenchauffeurs krijgen niet altijd de waardering die ze verdienen, constateert de transportsector. Daarom is het vandaag de Dag van de Vrachtwagenchauffeur en worden truckers door 250 bedrijven als helden onthaald. ,,Er mag best een positief sausje over dit beroep.’’
Met verschillende acties willen de bedrijven hun waardering voor hun trouwe werknemers laten blijken. Zo zijn chauffeurs om 05.00 uur ‘s ochtends getrakteerd op een versgebakken eitje, werden ze binnengehaald over een rode loper of zijn ze toegezongen met een speciaal voor hen geschreven lied.
Een moment in het zonnetje kunnen de truckers goed gebruiken, meent de sector. Met het huidige personeelstekort is het aan de huidige chauffeurs om het overgebleven werk op te pakken. Daarnaast wordt er op hun aanwezigheid op de weg niet altijd even enthousiast gereageerd.
Coconnetje
Raymond Quaring (35), vrachtwagenchauffeur bij Jongeneel Transport, komt weleens wat negativiteit tegen. ,,Het meest op de snelweg. In de auto zit iedereen in z’n eigen coconnetje, de ander bestaat niet meer.’’ Agressie in het verkeer maakt hij dagelijks mee. ,,Dat is jammer, maar ik blijf er rustig onder. Een middelvinger beantwoord ik door vriendelijk terug te zwaaien. Dan worden ze meestal nog bozer.’’
Quarings werkgever, Jongeneel Transport, doet ook mee aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Algemeen Directeur Ruud Jongeneel weet waar zijn chauffeurs mee te maken krijgen. ,,Er wordt gemopperd in de maatschappij dat vrachtwagens vervuilend zijn en files op de weg veroorzaken, bijvoorbeeld. Maar onze vakmannen- en vrouwen doen hun werk met toewijding. Mooi werk waar ze trots op mogen zijn. Er mag daarom best een positief sausje over dit beroep.’’
De 140 vrachtwagenchauffeurs in dienst bij Jongeneel krijgen vandaag ‘een zoen’. ,,We hebben pakketjes met chocozoenen klaarstaan bij onze vestigingen. Ook sturen we een boodschap uit naar alle boordcomputers. Zo bedanken we al onze chauffeurs, waar ze op dat moment ook zijn, voor hun inzet.’’
Gevaarlijke stoffen
Vrachtwagenchauffeur Quaring krijgt regelmatig te maken met vooroordelen over zijn werk. ,,Vrachtwagens veroorzaken files, zeggen ze. Maar ja, zonder transport staat de wereld stil. Kijk maar naar hoe het in Frankrijk is nu met de staking.’’ Hij rijdt vrachtwagens met gevaarlijke stoffen. ,,Gassen als propaan en stikstof. Mensen zien de wagen bij hen in de straat staan en worden soms een beetje bang. Maar dat is nergens voor nodig. Die tanks zitten zo veilig in elkaar. Ook al rol ik om, dan komt er nog niks uit.’’
Mensen zien de wagen bij hun in de straat staan en worden soms een beetje bang. Maar dat is nergens voor nodig
De sector kampt met een personeelstekort. Wat niet helpt om vacatures te vullen, is het stereotype van de eenzame vrachtwagenchauffeur, ver van huis en helemaal alleen. Quaring ziet juist vrijheid in het werk. ,,Je komt overal en ontmoet zoveel verschillende mensen. Niet alleen andere chauffeurs. Ik parkeer de wagen weleens en ga een stukje wandelen. Dan kom ik in een dorpje terecht en stap ik een café binnen voor een drankje. Dan raak je zo aan de praat.’’
Bij klanten kan hij rekenen op een warm onthaal. ,,Ik lever gas voor woningen in de buitengebieden. Klanten zijn altijd blij dat ik er ben, dan kan de kachel aan. Als ik door de buurt rijd, gaat iedereen meteen aan de kant. Ze zwaaien of steken een duim op. Dat kan ik zeker waarderen.’’
Vreemd
Het werk is geen 9-tot-5-baan. Vindt hij het niet vervelend 's avonds niet thuis te kunnen zijn? ,,Nee, als je voor dit beroep kiest, is dat hoe je je leven indeelt. Ik heb vrienden en vrije tijd op moeten geven.’’ Maar dat had hij ervoor over. ,,Intussen weten ik en mijn vrouw niet beter. Voor ons zou het vreemd zijn als ik opeens 's avonds thuis op de bank zit.’’
Voor ons zou het vreemd zijn als ik opeens 's avonds thuis op de bank zit
Het beroep gaat met zijn tijd mee, constateert hij. ,,Na de geboorte van mijn dochtertje ben ik vier dagen per week gaan werken in plaats van vijf. Ik was een van de eersten in mijn bedrijf die van die optie gebruikmaakte, maar je ziet dat meer collega's dat doen. Er is meer ruimte voor je werk-privébalans.’’
Quaring zou zich geen betere baan voor kunnen stellen. ,,Mijn vader was ook vrachtwagenchauffeur. Op de basisschool was ik al gek op vrachtwagens en nu nog steeds. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Het is dat ik mijn gezin heb, anders had ik zeven dagen in de week gewerkt.’’
Vul je gegevens hieronder in en ontvang interessante vacatures in de transportsector direct in je mail:
Bekijk ook: zo word je vrachtwagenchauffeur
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
Waarom je altijd alles uitstelt (en hoe dat ene project wél afkomt)
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: uitstelgedrag. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Man ‘kaal’ noemen op werkvloer is volgens Britse rechtbank seksuele intimidatie
Een man op de werkvloer uitschelden voor ‘kale’ kan beschouwd worden als seksuele intimidatie. Dat heeft een Britse rechtbank bepaald. Volgens de rechters hebben mannen veel vaker met haarverlies te kampen dan vrouwen, waardoor het een toespeling is op hun geslacht en dus een vorm van discriminatie en seksuele intimidatie. ,,Het kan vergeleken worden met een opmerking over de borstgrootte van een vrouw.” -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen.
-
Transportsector wil meer vrouwen op de vrachtwagen: ‘Achteruit inparkeren heb ik gewoon geleerd’
De logistiek kampt al jaren met een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Een tot nu toe bijna onbenutte bron van nieuw personeel is de vrouwelijke helft van werkend Nederland. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) doet er alles aan om ook hen in de vrachtwagen te krijgen. -
Salarissen op een rij
Dit kun je verdienen in de logistiek
De salarissen in de logistiek zijn in deze krappe arbeidsmarkt niet onaardig. Bruto liggen deze zeker 200 euro per maand hoger dan een paar jaar geleden. Adviseur Corné Rutten van AXS Logistiek vertelt aan Nationale Vacaturebank hoe je een logistieke functie vindt die goed verdient én je werkplezier geeft. -
Iemand moet het doen
Deurwaarder Mark: ‘Vroeger was het regelmatig: je hebt een huurachterstand, je wordt op straat gezet’
Werk kan niet altijd leuk zijn, maar waarom kiezen mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? In deze reeks vertellen Nederlanders met zo’n baan over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: deurwaarder Mark Hafkamp (55).