'Stop met persoonlijkheidstests, ze zijn gebaseerd op gebakken lucht'
WAT NU WEER, BAAS?Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van je baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt in deze rubriek de zin van de onzin. Vandaag: persoonlijkheidstests.
Persoonlijkheidstests: vrijwel elk bedrijf neemt ze af. De tests hebben namen als Insights Discovery, Belbin, Management Drives en MBTI. Wat er zoal uitkomt? Dat je een blauw mens bent (dan wil je zekerheid). Of dat je een brononderzoeker bent (‘een doener die actief met zijn bijdrage komt’) of een ISFP (‘een veelzijdige medestander’).
Hoe ze aan die resultaten komen? Die bepaal je zelf. Je vult namelijk 50 vragen in en krijgt dan keurig je eigen antwoorden als uitkomst. Opmerkelijk hoe verbaasd mensen dan zijn dat ze zich zo in de uitkomsten herkennen. Het is net alsof je Gordon vraagt of hij kan zingen.
Schitterend ook hoeveel harmonie er uit die tests komt. Het is net Teletubbieland: nergens klootzakken, matennaaiers of roddeltantes te bekennen. Als Willem Holleeder zo’n test invult, durf ik te wedden dat hij een ‘betrokken persoonlijkheid, bevlogen familiemens en daadkrachtige professional’ is.
Wat ik eigenlijk bedoel: die tests slaan nergens op.
Gebakken lucht
Wat ik eigenlijk bedoel: die tests slaan nergens op. Al die prachtige claims van ze – dat teams beter gaan presteren en dat ze helpen de juiste man op de juiste plek te krijgen – zijn gebaseerd op gebakken lucht. Of hooguit wat boterzachte flutonderzoekjes, veelal gefinancierd door de aanbieders van die tests. In de serieuze wetenschap is nog altijd geen consistente relatie gevonden tussen type persoonlijkheid en effectiviteit. Laat staan dat er bewijs is dat teams beter gaan presteren na zo’n test dan na een copieus diner bij De Librije. Of de BurgerKing.
Die tests hebben ook een bedenkelijke moraal. Deelnemers kramen zinnen uit als: ‘Ik kan heel slecht samenwerken met Karel. Dankzij de test begrijp ik waarom: Karel is blauw. En blauwe mensen zitten nu eenmaal in mijn allergie omdat ze alles in regeltjes willen gieten’. Arme Karel. Het lijkt wel een bijeenkomst van de Ku Klux Klan. Die mensen plakken ook graag stickers op mensen die anders zijn. Het geeft te denken dat keurige bedrijven daaraan meedoen.
Liever een stevig gesprek
Wie zijn mensen serieus neemt, plakt geen stickers. Ken je het beruchte Stanford Prison Experiment uit 1971? Willekeurige proefpersonen kregen een sticker opgeplakt als gevangene of bewaker. De onderzoekers braken het experiment binnen zes dagen af vanwege mensonterend gedrag van de bewakers.
Het kwalijke mechanisme dat het Stanford-experiment blootlegde, zit ook ingebakken in persoonlijkheidstests. Een lezeres (laten we haar Ingrid noemen) vertelde me dat ze ook zo’n test moest invullen. Ze was blauw. Dat staat voor ‘het willen creëren van zekerheid en duidelijkheid’. De rest van haar collega’s bleken oranje (‘wil vooruitgang, resultaten en prestaties laten zien’) en rood (‘staat voor durf, tempo en kracht’). Ze werd al gauw de ‘dame die geen kansen ziet’. Drie maanden na de test zat Ingrid weggepest thuis.
Als je wilt dat mensen of teams zich gaan ontwikkelen, blijf dan ver weg van persoonlijkheidstests. Wie écht aan de slag wil met zijn team zonder stickers te plakken, voert gewoon een stevig gesprek. Benoem wat er niet goed gaat en zoek naar oplossingen: verhoog de salarissen, verlaag de werkdruk of ga een potje paintballen. Maar stop met die stomme persoonlijkheidstests.
Namens Ingrid en Karel hartelijk dank.
Richard Engelfriet is dagvoorzitter en schreef het boek De Succesillusie. Heb je ook een advies van je baas gekregen waar je over twijfelt? Laat het Richard weten via mail!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMpersoneelstekort
Wanhopige werkgevers trekken álles uit de kast, maar helpen die lokkertjes?
Een flinke startbonus, kans op een minuut gratis winkelen of een e-bike: bedrijven zetten steeds meer lokkertjes in om tóch aan personeel te komen. Maar helpen zulke trekkers wel? -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
Wat nu weer, baas?
'Alleen een slechte baas laat z'n mensen beoordelen door klanten'
Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van je baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt de zin van de onzin in deze rubriek. Vandaag: Klanten laten beoordelen hoe goed jij het doet. -
Wat nu weer, baas?
Henk functioneert niet goed, hij moet uit zijn 'comfort zone' komen
Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van de baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt de zin van de onzin in deze serie. Vandaag: ‘uit je comfort zone komen’. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.
-
PREMIUM
Student Annemarijn (20) krijgt eigen kledinglijn, slechts paar maanden na start van stage
Het gebeurt zelden dat een stagiair direct een eigen kledinglijn mag ontwerpen, maar Annemarijn Verboom kreeg het voor elkaar. Begin dit jaar klopte ze aan bij een Utrechts bedrijf voor een ‘oriëntatie op het werkveld’. Nu lanceert ze al een collectie t-shirts en sweaters met bijzondere prints. De jonge ontwerpster kijkt verder dan uiterlijk vertoon. Met haar kledij wil ze een boodschap geven. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
Wat nu weer, baas?
Vreselijk! Een baas die wil dat je gaat 'omdenken'
Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van je baas te horen dat het weer anders moet. Schrijver Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt in deze rubriek de zin van de onzin. Vandaag: omdenken.