Klaas (65) en Jetske (55) verloren tegelijkertijd hun baan: ‘Het voelde alsof we weer opnieuw moesten beginnen’
Baan kwijt door coronaHet ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties en minder festivals. Klaas Eriks (65) was vrachtwagenchauffeur, zijn vrouw Jetske (55) receptioniste. Het echtpaar uit Ulft verloor eind vorig jaar allebei hun baan door de impact van corona. Binnen een paar weken vonden ze weer nieuw werk. ,,Daar zijn we heel trots op’’, zegt Klaas. ,,Als je maar wil, zijn er altijd kansen.’’
Delen per e-mail
Klaas is internationaal vrachtwagenchauffeur als op 1 januari 2020 het bedrijf waar hij werkt wordt overgenomen door een multinational transportbedrijf. ,,Al vrij vroeg merkten we de impact van corona’’, zegt Klaas. Het bedrijf besluit de diensten in te perken en de buitenlandse transportvloot af te stoten. ,,Ik mocht blijven, maar dan alleen binnenlandse ritten rijden.’’ Dat wil Klaas niet en hij gaat op zoek naar een nieuwe baan. ,,Binnenlandse ritten zijn fysiek veel zwaarder. Je hebt vaak tientallen stops per dag. Ik ben 65 dus dat zou te belastend zijn.’’ Bovendien betaalt het rijden naar buitenlandse bestemmingen beter.
In november begint hij bij zijn nieuwe werkgever, maar dat valt tegen. ,,Er was eigenlijk weinig te doen.’’ De diensten die hij heeft zijn vaak ’s nachts of in de weekends. ,,Dan vertrok ik om half één ’s nachts en was ik pas om half zes die avond klaar.’’ Hij heeft het totaal niet naar zijn zin en al na twee weken stapt hij op.
Tegelijkertijd hoort Klaas’ vrouw Jetske dat ze na 12,5 jaar haar baan verliest als receptioniste bij een machinefabriek gespecialiseerd in broodlijnen. Door de maatregelen tegen corona komen er geen bezoekers meer naar de fabriek om te verwelkomen. Telefoontjes waren er ook veel minder, omdat collega’s vanuit huis vergaderden via Zoom. ,,Daarom besloot het bedrijf de complete receptieafdeling te skippen.’’ Jetske krijgt het nieuws te horen in september. Per 1 november 2020 houdt haar baan op.
Het bedrijf besloot de complete receptieafdeling te skippen
Totaal onverwacht zitten beiden vanaf november thuis. Klaas: ,,We baalden natuurlijk enorm. We hadden onze schaapjes op het droge; leuke kinderen en kleinkinderen, een fijne baan. En toen gebeurde dit. Het voelde alsof we weer opnieuw moesten beginnen.’’ En dat is niet makkelijk. ,,Aan het eind van het jaar is het altijd slap’’, zegt Jetske. ,,Dan is er natuurlijk ook nog corona en onze leeftijd speelt ook mee.’’ Klaas: ,,Gelukkig zijn we allebei positief.’’
Lockdown
En heel erg actief. Klaas begint direct te solliciteren. ,,Ik heb alle transportbedrijven in de regio gemaild, gebeld en ik ben er bij een heleboel langsgegaan. Ik dacht eerst: joh, dat heb ik zo weer voor elkaar.’’ En dat lijkt ook zo te zijn. Begin december voert hij een kansrijk sollicitatiegesprek. ,,Dat was maandag. De werkgever zei; ‘we bellen vrijdag, dan komt het allemaal wel rond’.’’ Maar die dinsdag kondigt premier Rutte een tweede lockdown af. Donderdag krijgt Klaas een telefoontje. ,,Hij durfde het door die tweede lockdown toch niet aan om mij in dienst te nemen.’’
Soms was ik om twaalf uur ’s nachts nog bezig mijn cv te mailen
Maar het is niet de enige sollicitatie die hij heeft uitstaan. ,,Ik had een hoop potjes op het vuur.’’ In enkele weken tijd stuurt Klaas 200 sollicitatiebrieven. ,,Soms was ik om twaalf uur ’s nachts nog bezig mijn cv te mailen. Ik zeg altijd: als je wil, is er iets te vinden. Nu voelde ik de druk om dat ook zelf waar te maken.’’ En inderdaad, eind december vindt hij een nieuwe baan. Opnieuw als vrachtwagenchauffeur met buitenlandse ritten. Op 18 januari 2021 heeft hij zijn eerste werkdag.
Leeftijd
,,Vooral door mijn leeftijd had ik het idee dat het lastiger was om een baan te vinden.’’ Klaas ‘moet’ nog anderhalf jaar werken voor hij met pensioen gaat. Maar eigenlijk wil hij ook na die tijd ‘gewoon door’. ,,Die weken dat ik eind vorig jaar thuis zat, heb ik het werk zo vreselijk gemist. Het contact met collega’s, de mooie uitzichten vanachter het stuur. Ik rijd regelmatig dwars door Denemarken. Dat is zo’n prachtig land. Ik was bang dat ik daar nooit meer zou rijden.’’
Die weken dat ik thuis zat, heb ik het werk zo vreselijk gemist. Het contact met collega’s, de mooie uitzichten vanachter het stuur
Concurrentie
En ook Jetske vindt binnen een paar weken een nieuwe baan. ,,Het was mijn vierde sollicitatie, of nou ja, eigenlijk heb ik niet eens gesolliciteerd bij dit bedrijf. Ik ben zelf benaderd.’’ Op 1 januari begint ze via een uitzendbureau als receptioniste bij een bedrijf in Doetinchem. Dat is sneller dan ze vooraf had gedacht. ,,Toen ik hoorde dat ik mijn baan kwijt was dacht ik: oh jee. Je hoort dat er door de coronacrisis meer ontslagen vallen en op de arbeidsmarkt is concurrentie van mensen met meer papieren of die jonger zijn. Het is natuurlijk heel fijn dat het desondanks zo snel gelukt is.’’
In de ontspannen dagen tussen kerst en oud en nieuw realiseerden Klaas en Jetske zich opeens wat ze de afgelopen maanden eigenlijk meegemaakt hebben. ,,Het had ook heel anders kunnen gaan. Een stukje zekerheid viel weg’’, zegt Jetske. ,,We zeiden tegen elkaar: tijdens kerst vorig jaar hadden we nooit kunnen denken dat we nu allebei een nieuwe baan zouden hebben’’, zegt Klaas.
Tijdens de kerst vorig jaar hadden we nooit kunnen denken dat we nu allebei een nieuwe baan zouden hebben
Natuurlijk waren ze de afgelopen maanden niet alleen maar positief. ,,Ik was ook boos, teleurgesteld, gefrustreerd en verdrietig’’, zegt Jetske. ,,Het voelde oneerlijk’’, zegt Klaas. ,,Aan de andere kant, dat hebben we ook losgelaten. We zijn gewoon doorgegaan.’’
Werkloosheid in cijfers
Eind december 2020 waren in Nederland 368.000 mensen werkloos. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In de afgelopen drie maanden daalden het aantal werklozen gemiddeld met 15.000 per maand.
Van maart tot en met augustus steeg de werkloosheid juist. In totaal met 150.000. In de laatste vier maanden van 2020 nam het aantal werklozen weer af met 60.000. Het aantal ww-uitkeringen nam juist toe in de laatste maand van vorig jaar met ruim 9000 in vergelijking met november.
De snelle treinverbinding Eurostar, verkeert door de coronacrisis in zwaar weer. Door de impact van de coronacrisis en de zorgen om de Britse variant, nam het aantal passagiers af met 95 procent.
Lees hier alle afleveringen van de reeks Baan kwijt door corona.
Moet je ontslag nemen? Vraag jezelf dit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Baan kwijt door corona
Na 200 sollicitaties vond Anouk (31) werk als buddy in het ziekenhuis
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Anouk Streng (31) uit Utrecht was junior branding consultant. Nadat Anouk haar baan kwijtraakte, stuurde ze meer dan 200 sollicitatiebrieven. Sinds december werkt ze als buddy in een ziekenhuis. -
Baan kwijt door corona
Oud-collega’s en klanten hielpen Jan-Willem zoeken naar nieuwe baan: ‘Machtig mooi’
Het ene na het andere bedrijf maakt bekend mensen te moeten ontslaan. Reden: corona. Er zijn minder vluchten, minder treinreizen, minder vakanties, minder festivals, en ga zo maar door. Jan-Willem Küper (50) uit Holten was consultancy manager. Twee weken voor hij met zijn nieuwe baan zou beginnen, kreeg hij te horen dat het vanwege de coronacrisis niet doorging. Zijn netwerk schoot hem te hulp. -
PREMIUM
Jacqueline besloot op haar 52ste militair te worden: ‘Papa zou van oor tot oor hebben geglimlacht’
Dat ze op haar 50ste nog één keer een carrièreswitch maakte, was voor Jacqueline Spijkerman uit Nieuwegein niet genoeg. Om zich écht thuis te voelen in haar nieuwe job als communicatieadviseur bij de Koninklijke Landmacht, wilde ze, net als haar vader, militair worden. En dus volgde ze een opleiding tot reservist. -
PREMIUM
Met deze hulpmiddelen voorkom je rug- en nekpijn bij het thuiswerken
Wie geen kamer over heeft om een thuiskantoor in te richten, kan met een bureauverhoger van een gewone tafel een verantwoorde werkplek maken. Na het werk zet je ’m eenvoudig opzij. -
PREMIUM
Max (20) stapt in bedrijf zieke vader: ‘Aan ziekenhuisbed besloten hoe we het gingen doen’
De wereld van de familie Blanke staat eind 2019 volledig op z'n kop. Vader Robby (47) blijkt een ongeneeslijke vorm van kanker te hebben. Robby begon net aan zijn droom: de grootste detacheerder worden van technisch personeel in zijn regio, Salland. Aan het ziekenhuisbed besluit zoon Max (20) zonder twijfel te stoppen met zijn zorgopleiding om in het bedrijf van zijn vader te stappen. Een jaar later runnen ze samen het bedrijf, storten ze zich ook op elektrische laadpalen, zitten ze net in een nieuw kantoor en is het ziektebeeld van Robby positief.
-
Wat doet een...
Centrummanager Dennis (46): ‘Zelfs in coronatijd zijn er twintig winkels bijgekomen’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Dennis Houkes (46), centrummanager bij het winkelgebied in Spijkenisse. -
PREMIUM
Radiodeejay Rámon Verkoeijen: ‘Hoe krijg je nou van plaatjes draaien een burn-out?’
Radiodeejay Rámon Verkoeijen (35) is hersteld van een burn-out. De oude wordt hij nooit meer, zegt hij. Maar na anderhalf jaar herstel is hij wel terug op 3FM, met twee avondshows. ,,Ik ga niet meer doen wat anderen van me verwachten.’’ -
wat doet een...
Agnes is productmanager loempia's: ‘We maken er 5 miljoen per week’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Agnes van der Niet (38) internationaal productmanager bij snackproducent Goodlife Foods.