Britse postbode levert pakketje 1 minuut te laat, en wordt na 28 jaar dienst ontslagen
Robert Lockyer was 28 jaar postbode bij de Britse Royal Mail in Kent toen hij vorig jaar de laan uit werd gestuurd. Dit omdat hij één minuut te laat was om een bijzondere bestelling af te leveren, meldt The Sun.
De postbode moest het pakje vóór 13.00 uur naar een bank in Kent brengen. Hij was daar wel om 12.56 uur ter plaatse maar moest zijn beurt netjes afwachten tussen de andere klanten. Daardoor werd de levering pas afgetekend om 13.01 uur. Een zogenaamde ‘special delivery’ moet een dag na de bestelling geleverd worden tussen 09.00 en 13.00 uur. Dat had Lockyer in zijn lange carrière al zo’n 1500 maal met succes gedaan, maar die laatste keer was hij dus één minuutje te laat.
Hij werd daarvoor in oktober 2018 op het matje geroepen, een maand na het incident. Lockyer werd grote nalatigheid verweten, en ook ‘het voortdurend weigeren van het opvolgen van de juiste procedures’. Hij werd ontslagen. Lockyer ging in beroep, maar dat leverde niets op.
Tijdens het proces bleek dat Lockyer niet de makkelijkste werknemer was. Hij zou die middag opzettelijk een waarschuwing aan zijn laars hebben gelapt om op tijd te vertrekken. In plaats daarvan zou hij tot het laatste moment hebben gewacht om het pakketje te gaan leveren.
Drie voorvallen
Lockyer had vorig jaar mei ook al een ernstige waarschuwing van zijn werkgever gehad omdat hij zijn voertuig niet had beveiligd. Drie maanden later liet hij een levering niet aftekenen. Toen werd hem duidelijk gemaakt dat een volgend incident tot ontslag zou leiden. Het derde voorval kwam er, toen hij exact een jaar geleden een bestelling één minuut te laat bezorgde.
De Communication Workers Union blijft Lockyer steunen en spreekt van ‘een van de schandaligste ontslagen bij de Britse Post ooit’. Alle mogelijke juridische middelen zullen verder worden benut en er wordt contact gezocht tot in het hoogste segment van de Royal Mail, klinkt het. Volgens de vakbond heeft Lockyer geen schuld aan de vertraging van de levering: ‘Die is duidelijk te wijten aan de ongewone procedure van de bank zelf om ons lid te laten aanschuiven tussen de andere klanten.’
Ben je altijd te laat op je werk? Hier komt het door en dit kun je veranderen.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
Helemaal klaar met Windows 11? Zo ga je terug naar 10
Ben je niet tevreden met Windows 11, werken bepaalde toepassingen niet meer of mis je simpelweg de interface van Windows 10? Welke reden je ook hebt om terug te willen naar het vorige besturingssysteem: zo downgrade je van W11 naar W10. -
Verrassend: deze dure SUV was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld
De Toyota RAV4 was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld. De SUV verwees een andere Toyota naar de tweede plaats. Het Japanse merk staat met maar liefst vier modellen in de top 10. -
PREMIUM
Gertjan had een goedlopend bedrijf maar terugbetalen coronasteun kost ’m de kop: ‘Ik ben helemaal kapot’
Rijschoolhouder Gertjan Gerritsen (38) hielp veel mensen met rijangst, ADHD en autisme aan een rijbewijs. Zijn bedrijf liep goed, groeide zelfs. Toch wordt hij nu gedwongen de handdoek in de ring gooien. ,,We zijn op alle vlakken tegengewerkt. Ik ben helemaal kapot.” -
Maartens ode aan vakmensen krijgt duizenden likes op LinkedIn: ‘Mbo lijkt soms niet meer genoeg’
Vakmensen worden nog steeds te weinig gewaardeerd, vindt ondernemer Maarten Kippersluis (33). Als eigenaar van Gras van de Buren werkt hij dagelijks met mensen die naadloos stukken kunstgras aan elkaar lijmen. Werk waar veel ervaring en expertise voor nodig is, maar dat nog niet altijd op waarde wordt geschat. Op LinkedIn komt de ondernemer op voor vakmensen en werken met je handen.
-
Week van het werkgeluk
‘Gelukkige werknemers zien zichzelf als beter dan de rest’
Het is de Week van het Werkgeluk. Maar wat maakt ons nu echt gelukkig op het werk? Om dat te achterhalen, is het Werkgelukonderzoek 2019 uitgevoerd. Wat in ieder geval geluksverhogend lijkt: jezelf als ‘beter’ zien dan de rest van het bedrijf. -
‘Voor uitgebuite fabriekswerkers hoef je niet naar Bangladesh. Hier heb je ze ook’
Fabriekswerkers die ellenlange dagen draaien, landbouwarbeiders die amper betaald krijgen of migranten die gevangen zitten in moderne slavernij: dit soort schrijnende toestanden komt alleen in verre landen voor, toch? De waarheid ligt anders, ontdekten de journalisten van platform Investico. Ook de Nederlandse arbeidsmarkt heeft een schaduwkant, beschrijven ze in het boek Uitgebuit, dat vandaag verschijnt. -
PREMIUM
Hoe installatiebedrijf uitgroeide tot miljoenenbedrijf: ‘Groei te danken aan opkomst van hoogbouw’
Honderd jaar geleden nam Johannes Hermanus Spindler zijn eerste loodgietersklus aan bij stadion De Kuip. Vier generaties later is de Rotterdamse totaalinstallateur uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf, dat kampt met één probleem: ,,We komen vakmensen tekort.”