Volledig scherm
© Thinkstock

Nieuwe scholen, maar ook nieuwe weg nodig voor Oost-Souburg

OOST-SOUBURG - Volledige nieuwbouw is de beste oplossing voor de twee basisscholen in Oost-Souburg Zuid. Dat plan bespreekt de gemeenteraad donderdag. Maar er moet eigenlijk nog een half miljoen bij voor een veilige fietsroute.

Voor 6,6 miljoen euro heeft Souburg-Zuid scholen die meteen toegerust zijn voor de leerlingaantallen in de toekomst en voor de energie- en milieu-eisen. Met een nieuwe sportzaal op de plek van het oude wijkcentrum aan de Braamstraat kan de gemeente zowel de sportzaal Van Duyvenvoorde aan de Dongestraat als de gymzaal aan de Jan de Priesterstraat afstoten. De gymzaal wordt in dat plan geofferd voor een parkeerplein.

De twee nevenlocaties van de beide scholen kunnen dan opgeheven worden. Die van de Burcht-Rietheim aan het Oranjeplein is nodig voor de nieuwbouw die WVO Zorg daar wil plegen – voor medewerking aan dat plan heeft de artikel 12-inspecteur al zijn zegen gegeven in de rapportage over 2016.

Duurzame keuze

Maar die nevenlocaties zijn ook te vervangen met aanbouwen bij de bestaande, te renoveren scholen. Dat is op den duur niet afdoende, stelt het college van burgemeester en wethouders. Het is de vraag of de artikel 12-inspecteurs ook gevoelig zijn voor de duurzame keuze of dat ze de gemeente opleggen om het bij lapwerk te houden tot de gemeentefinanciën weer boven jan zijn.

Het scholenplan voor Oost-Souburg, waarmee de Tweemaster-De Kameleon, de Burcht-Rietheim en de gemeente dik tien jaar getob over een brede school willen afsluiten, brengt nog meer investeringen mee. Tijdens de bouw is vervangende ruimte nodig voor de klassen. De (ver)nieuwbouw kan dus niet tegelijkertijd plaatsvinden.

Veilige routes

En eigenlijk moet er werk verzet worden aan veilige schoolroutes, staat in de haalbaarheidsstudie. Het is goed voor de smalle straatjes van Souburg-Zuid dat de scholen op twee locaties blijven: dat helpt het verkeer spreiden. Maar de oude problemen met de Vlissingsestraat, waarlangs veel leerlingen naar de Burcht-Rietheim fietsen, wordt prangender. Auto’s, lijnbussen en fietsers slalommen al tientallen jaren langs geparkeerde auto’s in de oostelijke doorgaande route door Souburg. Als de busroute verlegd wordt naar de Bermweg en het zuidelijke deel van de straat wordt ingericht als 30 km/u-weg, met straatstenen in plaats van asfalt, wordt het veiliger, adviseren de onderzoekers van de haalbaarheidsstudie. Dat kost dan nog eens een half miljoen euro.