Volledig scherm
Wijlen wethouder Cees Lodder gaf in 2018 uitleg aan bewoners van Hof ‘t Seijs in de wijk Griffioen over de servicebus, die toen ging rijden als alternatief voor het gewone openbaar vervoer. © Dirk-Jan Gjeltema

Middelburg stopt met servicebus door gebrek aan reizigers

MIDDELBURG - Middelburgers in de binnenstad en de wijken Griffioen, Klarenbeek en Veerse Poort raken op 1 mei volgend jaar hun openbaar vervoer kwijt. De gemeente stopt dan met de servicebus. En dat was de enige bus die daar nog reed omdat de gewone buslijnen van Connexxion al niet meer in deze wijken kwamen.

Uit een evaluatie van de servicebus blijkt dat het aantal reizigers alleen maar blijft dalen. Tussen januari 2016 en januari 2019 daalde het aantal reizigers met vijftien procent.

In die periode was 2018 wel een beter jaar. In dat jaar werd de route uitgebreid met de wijk Griffioen, nadat daar twee gewone bushaltes waren vervallen. Bewoners vroegen om de servicebus, zodat zij weer met het openbaar vervoer naar de binnenstad konden. Wijlen wethouder Cees Lodder toonde zich toen erg positief en optimistisch over de servicebus. Hij zei toen te hopen dat de servicebus overal in de stad zou gaan rijden: kleine busjes in de wijken, die aansluiten op busroutes van het gewone openbaar vervoer zag hij als de toekomst van het vervoer binnen Middelburg.

Verlies wordt te groot

Pogingen om de bus bekender te maken, hebben echter niet geholpen. Daardoor wordt het ook te duur om de bus te laten rijden, stelt het college van B en W nu. Het verlies dat de gemeente erop lijdt, wordt te groot en Middelburg moet al bezuinigen door geldgebrek. En niet de gemeente is verantwoordelijk voor openbaar vervoer, dat is de provincie, stelt het college vast. De gemeente heeft geen geld voor alternatief openbaar vervoer.

Omdat Middelburg die servicebus graag wilde laten rijden, betaalt de gemeente een vergoeding aan Connexxion. Dat gaat jaarlijks om ruim 159.000 euro. Aan inkomsten via de WMO krijgt de gemeente daar maar een schijntje voor terug: de hoogste inkomsten kreeg zij in 2017 en dat ging om 5019 euro. In 2018 was dat nog maar 1320,58 euro; de kosten bedroegen 159.027,58 euro.

Op 1 mei 2020 stopt Middelburg daarom met de servicebus, meldt het college aan de gemeenteraad. Dan loopt de overeenkomst met Connexxion namelijk af.

Meer reiziger in WMO-taxi

Overigens kunnen mensen die recht hebben op vervoer via de WMO wel gebruik blijven maken van de WMO-taxi. Sterker, dat doen ze al en de WMO-taxi blijkt juist steeds meer reizigers te trekken, constateert de gemeente in de evaluatie. Het vooraf moeten reserveren van zo’n taxi wordt soms als een nadeel ervaren, maar het voordeel is dat die mensen van deur tot deur brengt. De servicebus stopt bij haltes, waardoor mensen altijd nog een stukje moeten lopen.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement