Volledig scherm
Kunstenaar Guy Timmerman (links), in gesprek met een passerende buurtbewoner, is verguld met de plaats die voor zijn beeld 'Netwerk’ gekozen is in het kunstpark tussen Paauwenburg en Vredehof. En met het welkom dat zijn werk krijgt in Vlissingen. © Ruben Oreel

Kippenvel bij ontvangst van het nieuwe beeld in het Kunstpark Vlissingen

VLISSINGEN - Kippenvel kreeg de Belgische kunstenaar Guy Timmerman zaterdag bij de presentatie van zijn sculptuur in Vlissingen. Van de plaats, in de vrije ruimte en omzoomd door bomen in het park rond de watergang tussen de Vlissingse wijken Vredehof en Paauwenburg. 

,,Van de zeven, acht beelden van mij die buiten staan, heeft deze de mooiste plaats“, zegt de kunstenaar.

Meeste stemmen van omwonenden

Hij kreeg kippenvel doordat zijn werk de meeste stemmen kreeg van de omwonenden, die konden kiezen uit drie kunstwerken die vanuit kunstwerkplaats KipVis waren geselecteerd voor het park. ,,Dat betekent dat het gedragen wordt", zei Timmerman. Of het ook begrepen wordt, is net het punt dat hij met het werk wil maken. ,,Van het leven valt ook niets te begrijpen.” Draai er maar rondjes om en verwonder je, raadt hij aan. 

Op het spanningsveld tussen begrip en kunst ging Ko de Jonge, de drijvende kracht achter het kunstpark, zaterdag nog even stevig in. Om Zeeland in 2033 uitgeroepen te laten worden tot cultuurhoofdstad van Europa moeten er in vijftien jaar bergen en bakens verzet worden, maakte hij duidelijk. 

‘Kunst is vogelvrij’

De Jonge doelde op de forse bezuinigingen op kunstvoorzieningen, vooral in Vlissingen, maar ook op het sociale klimaat. Kunst in de openbare ruimte is vogelvrij, betoogde hij en hij riep het recente project op het Badstrand van de Middelburgse galerie Caesuur nog eens in herinnering. De uitnodiging aan twintig kunstenaars om met vliegers hun gedachten en emoties rond de kwestie Palestina en de strijd in het Midden-Oosten te uiten, liep uit op een rel waar wethouder Rens Reijnierse, zaterdag ook present bij de presentatie, knel in kwam te zitten omdat hij op Twitter zijn waardering uitte voor het evenement. Zó knel dat de gemeente Vlissingen het nodig vond een verklaring te publiceren dat Reijnierse als privé-persoon bij de manifestatie op het strand was, en niet als vertegenwoordiger van het dagelijks bestuur van Vlissingen. 

Kunst in de openbare ruimte krijgt geen kans als die ruimte niet van iedereen blijkt, maar die op sociale media geclaimd wordt door misverstanden, onbegrip en vervormde feiten, stelde De Jonge. ,,Dat blijft huiveringwekkend.”

‘Wethouder moet buigen’

Reijnierse kreeg zaterdag van De Jonge de opdracht de 'barrières rond de kunst’ te slechten. Letterlijk, door een rond het beeld  gespannen afzetlint los te knippen. Op de grond, zodat de ,,wethouder moest buigen voor de kunst", aldus De Jonge. Maar ook als politieke en bestuurlijke opdracht. Die aanvaardde Reijnierse. Hij beloofde die taak ter harte te nemen. 

Het kunstpark tussen de Vlissingse wijken telt inmiddels vier beelden. Die worden door de omgeving wonderwel gevrijwaard van ongewenste en hardhandige aandacht, merkt De Jonge, De bedoeling is dat er uiteindelijk veertien beelden komen.    

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement