Volledig scherm
André (links) en Marvin Schout voor Jeans Inn. De winkel met verlichte ramen wordt de komende maanden uitgebreid met de voormalige kledingwinkel Bella (de pui met donkere ramen linksachter). © Lex De Meester

Jeans Inn Vlissingen breidt uit tot 'weidewinkel in binnenstad'

VLISSINGEN - Bijna twee keer zoveel vloeroppervlak, meer merken, een betere en ruimere presentatie, een roltrap én een outletcenter in de kelder. Jeans Inn in Vlissingen breidt fors uit.

André Schout is nooit een afwachtende ondernemer geweest. Als er kansen liggen of nieuwe markten zich aandienen dan duikt hij er in. En als een ontwikkeling niet uitpakt, zoals eerder gedacht, neemt hij zijn verlies en verlegt de koers.

Schout begon zijn bedrijf Jeans Inn ruim drie decennia terug in Oost-Souburg. Na opening van verschillende winkels elders in Zeeland, opende hij een winkel in Steenbergen met het idee om ook in West-Brabant voet aan de grond te krijgen. ,,Na opening van de R4 werd Steenbergen minder interessant, mensen waren ook zo in Bergen op Zoom of zelfs Rotterdam. Dan blijf ik niet lang aarzelen, maar sluit ik een zaak."

Jeans Inn heeft naast de hoofdvestiging in Vlissingen - op de hoek van de Walstraat en Lange Zelke - winkels in Middelburg, Goes, Heinkenszand en Terneuzen. ,,Met die vijf zaken kan ik de Zeeuwse markt prima bedienen." Dat wil niet zeggen dat Schout voormalige klanten in  Brabant is vergeten. ,,Voor zover die niet naar Goes komen, kunnen ze op onze website 'winkelen'. Die site, gedreven door mijn zoon Marvin, is goed voor klanten uit het hele land." 

Quote

De uitbrei­ding én de outletkel­der maken van Jeans Inn een weidewin­kel in de binnenstad."

André Schout, ondernemer

Of de Lange Zelke, en met die winkelstraat het hele Vlissingse winkelcentrum, weer een beetje in bloei komt, durft André Schout niet te voorspellen. ,,Ik ben vooral bezig met mijn eigen zaak. En wat mij betreft, is de crisis inderdaad voorbij. Wij richten ons met Jeans Inn altijd al op meerdere doelgroepen, mannen én vrouwen kunnen bij ons slagen. De jeans mag dan de rode - of zo je wilt de blauwe - draad in ons assortiment zijn, mensen kunnen ook voor een colbert, een jurk of een rok bij ons terecht."

Trap

Dat winkelen 'beleving' is, wist André al tijden voordat andere ondernemers die term als toverwoord gingen zien. De zaak in Vlissingen had al een indrukwekkende 'pontificale' trap om mensen de zaak in én naar boven te trekken. ,,Veel klanten hebben de neiging op de begane grond te blijven. Vandaar een brede, uitnodigende trap. Die maakt nu overigens plaats voor een enorme roltrap, die ik uit China laat komen. De nieuwe roltrap moet mensen automatisch naar de tweede en derde verdieping leiden."

Schout besluit nu tot een totale metamorfose, omdat hij het naastliggende lege pand - waar vroeger Bella zat - bij Jeans Inn kan trekken. Het winkeloppervlak van een kleine zeshonderd wordt daardoor uitgebreid tot dik duizend vierkante meter. De kelder van het nieuwe pand fungeert als extra trekker; onder het maaiveld komt een outletwinkel met een vloeroppervlak van driehonderd vierkante meter. ,,Daar verkopen we eigen restanten en bij ons passende restpartijen van elders met forse korting."

De huidige winkel sluit maandag 5 februari de deuren om eind maart - 'in elk geval vóór Pasen' - weer open te gaan. De tussenliggende twee maanden zit de Vlissingse Jeans Inn tijdelijk in de voormalige Superstarwinkel verderop aan Lange Zelke. Schout ontvouwt zijn filosofie: ,,Alle ruimte om de collectie met oude en nieuwe merken prachtig en opvallend te presenteren. Betrokken personeel, nu al onze kracht, adviseert de klanten voorkomend en deskundig. Kopje koffie er bij om op het gemak te kiezen. Een echte jeansherberg, waar de prijs-kwaliteitsverhouding een heel sterk punt blijft."

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement