Volledig scherm
Dani Ploeger © Dani Ploeger

'Je stapt uit een moderne trein en staat op een slagveld uit de vorige eeuw'

VIDEOVLISSINGEN - Driedimensionaal en 360 graden in het rond in een kapotgeschoten gebouw rondkijken aan de Oekraïens-Russische frontlinie. Met zwaar geschut in je oren. In Vlissingen.

Dat kan tijdens Film by the Sea in de nieuwe media-installatie die de Vlissingse kunstenaar Dani Ploeger maakte. In maart trok hij naar Donetsk met camera's en internationale perskaart. 

Hij verzeilde er juist in dat wat hij juist wilde vermijden: een vuurgevecht. ,,Ik was op zoek naar de plaatsen aan de frontlinie waar niets gebeurt. Dat wachten tussen de incidenten, dát is het echte conflict. Er gebeurt hier normaal nóóit wat, zei de commandant nog."

Slagveld uit de vorige eeuw

Ploeger is gefascineerd door de terugkeer van de 'primitieve', twintigste eeuwse grondoorlog op Europees grondgebied te midden van de hightech multimediarevolutie. ,,Je stapt uit een moderne trein met wifi en airco en je staat op een slagveld uit de vorige eeuw." 

Hij trok op met vrijwillige 'soldaten', in samengeraapte gevechtskleding met oude Russische wapens, die met de ene hand schieten en dat met de GoPro en smartphone in de andere hand filmen. ,,Om aan elkaar te laten zien. Ze delen die beelden onderling". De sociale mediawet 'Pics or it didn't happen', 'plaatjes anders is het niet gebeurd' geldt blijkbaar zelfs in oorlogstijd. 

Zie hieronder een 360 graden-filmpje. Het beeld is in alle richtingen te bewegen.

'Geradicaliseerd?'

Ploeger maakte vorig jaar de installatie 'Assault', met supersnelle opnamen van een kalashnikov AK47 die een gat schiet in een iPad: het geweld kwam dwars door dat venster op de wereld heenzetten. Dat kwam hem te staan op politiebezoek in zijn studio in de Willem III-kazerne en onderzoek door het Openbaar Ministerie. 

,,Een bezorgde buurman had gemeld dat ik misschien wapens had en radicaliseerde", grinnikt Ploeger. De opnames waren in Polen gemaakt en daar was het wapen ook gebleven, maar toch. ,,Leon Riekwell belde me dat het OM navraag naar me deed..."

Militaristisch vertoon

Ploeger radicaliseert niet, hij beschouwt: hij is zich zeer bewust van de aantrekkingskracht die uitgaat van militaristisch vertoon. ,,Die oorlogszucht merk ik ook bij mezelf. Het raakt blijkbaar iets fundamenteels in de mens dat diep onder mijn intellectuele afkeer van oorlog zit." 

De installatie waarin het publiek de bizarre beleving van oorlog door een 3D-videobril kan ondergaan, maakt hij samen met de Londense galerie Arebyte (fonetisch Engels voor het Duitse arbeit) en een Israëlische  verzamelaar van wapengeluid. ,,Je komt in een witte ruimte met het geluid van overkomende raketten. In het midden hangt dan die virtual reality-bril. Je zet 'm op en je bent bij die soldaten."

Mariniers met HK416 om de schouder

Na de afstandelijkheid van data-oorlogen en drone-bombardementen dringt het miltaire weer onze openbare ruimte binnen, vindt Ploeger. In de reeks 'So You Don’t Get Lost in the Neighbourhood' van De Vleeshal in Middelburg, waarbij kunstenaars mensen meenemen om hun blik op de omgeving te laten zien, troonde hij vorig weekeinde een groep door de Binnenhaven van Vlissingen om de tekenen van oorlog in ons dagelijks bestaan aan te wijzen. ,,Die zijn er volop." Volgende week zelfs mariniers met  hun HK416 om de schouder.