Volledig scherm
Marianne en Klaas van Belzen. © Oreel Ruben

In Nieuw- en Sint Joosland groeit een familie van edelsmeden

NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Marianne van Belzen begon ooit aan kralen van fimoklei. Tien jaar verder staat er door haar creativiteit een heus familiebedrijf van edelsmeden in Nieuw- en Sint-Joosland. 

Zaterdag vieren Marianne en man Klaas met een open dag dat zij tien jaar geleden besloot om van een bezigheid een bedrijf aan huis te maken: Van De Verademing, zo genoemd omdat het wonen aan de Walravenstraat in het dorp zo beviel na de binnenstad van Middelburg.

 ,,Ik was bejaardenverzorgster, maar door een rugaandoening moest ik stoppen. Na een operatie zat ik een half jaar in het gips." Op zoek naar een bezigheid kwam ze de toen populaire hobby kralen maken van fimoklei tegen. Dat boeide een half jaartje, toen ging Marianne van kralenkettingen die ze vond op markten zelf sieraden maken. ,,Onze jongste dochter reed paard bij Paardoes. Ze vroegen me daar voor een markt om in een kraam te staan met de kettingen. En ze verkochten!"

Bij een cursus edelsmeden bij Kunsteducatie Walcheren - dochter Sanneke deed mee - liep Marianne weer tegen haar rugletsel aan: ze miste de kracht om in metaal te zagen. Dus ging Klaas ook mee. ,,Maar na de cursus wilde hij meer. Hij is de opleiding edelsmid gaan doen in Antwerpen. Onze oudste zoon Wilco ging mee." ,,Bij mijn baas was een reorganisatie. Ik wilde iets achter de hand hebben", legt Klaas uit. ,,Maar ik had gelijk weer ander werk. Ze kwamen me vragen." Toch maakte hij de opleiding af en is inmiddels gediplomeerd goudsmit. En Van de Verademing floreert. ,,We hebben er iedere dag werk aan." Met de workshops van Marianne geeft, met de verkoop en met de specialiteit van het huis: zilveren bloemen. Klaas en Marianne ontwikkelden een methode of afgietsels te maken van echte bloemen: orchidee, spaanse margriet, zelfs een polletje madelief is verworden tot een zilveren beeldje. Binnenin zat het echte plantje, maar dat is door verhitting verpulverd. Klaas reviseerde een oude gietmachine en de familie experimenteert er lustig op los: met kant, notendoppen, ginko-blaadjes en zaaddozen die van de week gevonden zijn op vakantie in Kreta.

Het familiebedrijf moet het volledig hebben van mond-tot-mondreclame. Van het succes op de Nationale Zilverdag in Schoonhoven, waar ze tweemaal de publieksprijs wonnen. En van de Veerse toeristenmarkt, de enige die de familie doet. ,,De mensen komen overal vandaan. Een koor uit Doorn, een bruid uit Hellevoetsluis, uit Amsterdam, Lelystad, Eindhoven," somt Marianne op.  Wat de familie verdient, gaat weer op aan machines en materiaal. ,,Het is de vreugde van de mensen als ze weggaan met iets dat precies bij ze past."