Volledig scherm
De boulevard van Vlissingen. © Marjoleine Kramer

Fietsers krijgen niet meer ruimte op Vlissingse boulevard

VLISSINGEN - B en W geven de fietser niet meer ruimte op de Vlissingse boulevards.  LPV'er Wim Hirdes wilde graag een breder fietspad en verwijdering van betonblokken tussen rijbaan en voetgangerszone. 

Maar verbreding van het fietspad geeft automobilisten de ruimte in te halen, zeker als de betonblokken verdwijnen, betoogt het college. De, deels visuele, smalheid van de rijbaan zorgt er voor dat automobilisten nu de indruk hebben te gast te zijn op de fietsboulevard. 

Het college voegt er aan toe dat in de jaren 2010-2015 volgens ongevallenregistratiecijfers geen enkele fietser bij ongelukken op de boulevards was betrokken. De Fietsersbond of individuele wielrijders hebben ook nooit bij de gemeente Vlissingen aan de bel getrokken. De breedte van de boulevard maakt het voetgangers ook makkelijker over te steken. Dat voordeel zou bij het weghalen van betonblokken verdwijnen.

B en W beloven wel de ontwikkelingen te 'blijven monitoren', maar Hirdes is niet overtuigd. Hij vreest dat het college op fietsongelukken wacht alvorens maatregelen te nemen.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Dit vinden Zeeuwen het gevaarlijkste fietspad: ‘Het is smal, druk en pikdonker’
    PREMIUM
    poll / video

    Dit vinden Zeeuwen het gevaarlijk­ste fietspad: ‘Het is smal, druk en pikdonker’

    VLISSINGEN - Zeeland telt in vergelijking met andere provincies veel onverlichte fietspaden waar brommers en fietsers met knikkende knieën overheen rijden. Het Jaagpad tussen Vlissingen en Middelburg boezemt de meeste angst in. Duizenden forenzen en scholieren razen dagelijks over het smalle pad langs het Kanaal door Walcheren. Het levert vaak gevaarlijke situaties op, vooral tijdens de donkere dagen.