-
De kwestie
Gaat een appeltje bij de hamburger de Rotterdammer gezonder laten eten?
Wie tijdens een middagje winkelen op de Lijnbaan trek krijgt, kan terecht bij allerlei fastfoodketens. Gezond? Vaak niet. Maar het kan wel. Want vijf fastfoodzaken in Rotterdam hebben op verzoek van het stadsbestuur tijdelijk een groener, gezonder en duurzamer menu. Zit de klant daar wel op te wachten? Of is er een betere manier om gezonder eten aan de man te brengen?Rotterdam -
Vreugde om Feyenoord en woede om situatie van comateuze Rob
Verhalen die afgelopen week AD Rotterdams Dagblad domineerden vinden we vanzelfsprekend ook terug in de lezersbrieven. De heldenontvangst van Feyenoord na de overwinning op aartsrivaal Ajax, Dominique die op vijftig meter van zijn woning werd doodgeslagen en Rotterdammer Rob die door gedoe met verzekeringen niet naar huis kon vanuit Oostenrijk. Waar hij comateus in het ziekenhuis lag.Rotterdam -
lezersbrieven
Ouderen Rotterdam zijn betutteling zat
Veel lezers reageren op een opiniestuk van Leefbaar-gemeenteraadslid Caroline Aafjes-van Aalst, die stelt dat Rotterdam moet ophouden ouderen te betuttelen. Ook de laagvliegoefeningen van defensie in de Hoeksche Waard, de metrolijn naar Hoek van Holland en de plannen voor vakantiehuisjes in de Krimpenerwaard houden lezers bezig.Hoek van Holland -
de kwestie
Goedbedoelde adviezen voor wanhopige Mien in zoektocht naar zoon: ‘Richt een stichting op’
Moet er voor een situatie als deze een speciale regeling komen, zodat moeder Mien geld kan aannemen zonder zich zorgen te maken over haar uitkering? Mien looft 250 euro uit voor de tip die leidt tot de hereniging met haar vermiste zoon. Meer kan ze niet missen. Vanuit het hele land wordt daarom geld aangeboden, maar dit kan ze niet dus aannemen. ‘Bespreek het met de uitkeringsinstantie!’Vlaardingen -
de kwestie1
Mien mag geld voor zoektocht naar zoon niet aannemen: weet u hoe zij toch kan worden geholpen?
Lezers willen moeder Mien massaal helpen. Zij looft 250 euro uit voor de tip die leidt tot de hereniging met haar vermiste zoon. Vanuit het hele land wordt financiële steun aangeboden, maar die kan ze niet aannemen. ,,Dan komt mijn uitkering in gevaar.” Haar dierbaren zijn ten einde raad en weten niet hoe ze haar op een andere manier kunnen helpen. Heeft u een idee?Rotterdam
-
lezersbrieven
Meester Mo moet weer aangenomen worden en goedkoop de auto opladen
Parkeren, al dan niet betaald. Verkeersmaatregelen. Het zijn de onderwerpen waar veel lezers zich druk om maken, of soms zelfs boos over zijn. En waar we dus vaak brieven over ontvangen. Maar ook het ontslag van Meester Mo, de geliefde buurtvader die zich al 17 jaar inzet voor jongeren in Bloemhof, raakt lezers.Rotterdam -
VAN DE LEZER
Stichting Kroeldekens Vreewijk bestaat vijf jaar
Stichting Kroeldekens Vreewijk e.o is ooit begonnen in de woonkamer van Noessie Jouhri in Vreewijk. Via een oproep op internet en kaartjes bij de ophangborden in de supermarkt vroegen we haaksters. Daar werd massaal gehoor aan gegeven en de woonkamer van Noessue werd al snel te klein voor alle haaksters uit heel Rotterdam. Nu, vijf jaar later, haken ze nog steeds in de Oranjehof.Rotterdam -
de kwestie
Bezwaar maken tegen hogere WOZ-waarde? ‘Het is maar natte vingerwerk’
Woningen die in een paar jaar tijd tienduizenden euro’s meer waard zijn geworden. Althans, dat zegt de gemeente die sommige huiseigenaren heeft verblijd met een gemiddelde stijging van 17 procent van de WOZ-waarde. Wij vroegen onze lezers wat ze daarmee doen. Slikken of stikken? Bezwaar maken? Zelf? Of via zo’n verguisd WOZ-bureautje? ‘Je praat over hooguit een tientje per maand of zo.’Rotterdam
-
VAN DE LEZER
Oud-Mathenesse en het Witte Dorp maakten Klimaatrap
Onze wijk Oud-Mathenesse en het Witte Dorp in Delfshaven, heeft via een bewonersinitiatief een videoclip van een Klimaat Rap gemaakt. Dit deden we samen met Aicha Raqibi, klimaatburgermeester in Rotterdam en de bewoners van de wijk.Rotterdam -
Wie is er niet blij met 2200 woningen? Of met een beeld van een jonge, zwarte vrouw op Nikes?
Je zou denken dat de Hoeksche Waard blij is met 2200 woningen die in de nieuwe wijk Stougjesdijk moeten komen. Niets is minder waar. De veerdienst Rozenburg die er al tijden uitligt, blijft een open wond voor veel lezers. En dat Blue Amigo dan ook nog eens wel nieuwe elektrische waterbussen koopt, is voor velen de druppel, zo blijkt uit de lezersbrieven.Rotterdam -
Lezersbrieven
Supporters voeren boventoon in onze lezersbrieven
Of het nou de aanwezigheid van uitsupporters is in de Kuip, de tramlijnen naar het Kasteel in Spangen of de voorzieningen voor mindervaliden bij wedstrijden van Feyenoord. Over veel voetbal gerelateerde zaken vallen wekelijks veel brieven binnen in deze stad met drie profclubs.Rotterdam -
de kwestie
Toch uit-publiek in De Kuip? ‘Rotterdam heeft genoeg problemen waar politie harder nodig is’
Bij elke wedstrijd in de Kuip moet er uit- en thuispubliek zijn. Althans, als het aan supportersvereniging De Feijenoorder ligt. Dit wordt weer extra actueel bij de halve finale tegen aartsrivaal Ajax begin april. Ajax-directeur Edwin van der Sar ziet die wedstrijd als een kans om met elkaar afspraken te maken om de jarenlange impasse te doorbreken’. Onze lezers zeggen echter dat wat hen betreft uit-publiek niet welkom is: ‘Het is jammer maar het kan niet anders!’Rotterdam -
lezersbrieven
Wel of geen A4 Zuid en wat doen we met het pontje Rozenburg?
De Kwestie van AD Rotterdams Dagblad (moet de A4 Zuid worden door getrokken?) leverde naast vele tientallen reacties ook lezersbrieven op. Een onderwerp met voor- en tegenstanders. De weerstand van ‘supporters’ van Feijenoord tegen het gratis bezoeken door Oekraïense vluchtelingen van de wedstrijd tegen Shakhtar Donetsk roept woede op. Evenals het getreuzel met het pontje Rozenburg.Rotterdam, Rozenburg
-
DE KWESTIE
Weer geen uitpubliek welkom tijdens bekerklassieker in De Kuip, wat vindt u?
Bij de halve finale in de TOTO KNVB Beker tussen Feyenoord en Ajax begin april is er, net als bij competitiewedstrijden tussen de aartsrivalen, geen uitpubliek welkom. Volgens de gemeente Rotterdam is er geen reden om van de afspraken af te wijken. Wat wij van u willen weten: moet dit besluit heroverwogen worden? En waarom?Rotterdam -
DE KWESTIE
Moet de A4 Zuid er komen? Lezers: ‘Aanleggen die weg!
Moet de A4-Zuid er nu wel of niet komen? Want dat ene stukje tussen knooppunt Benelux en de A29 bij Klaaswaal is al jaren punt van discussie. Voorstanders, zoals die in Nissewaard, zien het wel zitten, want altijd dat vaststaande spitsverkeer. In de Hoeksche Waard, daarentegen, is niet iedereen enthousiast over het plan. Onze lezers reageerden massaal op de oproep in onze Kwestie: ‘Wees zuinig op een groen en landelijk stuk Nederland. Eenmaal weg komt het nooit meer terug.’Rotterdam -
lezersbrieven
Uithalers, bomenkap en weer die pensioenen van Optas
De aanhouding van weer eens een groep van drugsuithalers of de kap van bomen in Heenvliet. Zaken als drugs, bomen en verkeersellende zijn altijd een reden voor lezers om onze redactie te bestoken met lezersbrieven. Maar ook over de gewonnen rechtszaak van de havenwerkers over hun ‘verdwenen’ pensioenen kwamen brieven binnen.Rotterdam -
complimentendag
Jullie liefste en mooiste complimenten op een rij
Onze lezers laten Nationale Complimentendag niet onopgemerkt voorbijgaan. We krijgen allemaal lieve berichten van lezers binnen die vrienden, collega’s of hun geliefden willen verrassen. Wij hebben de mooiste reacties verzameld en op een rijtje gezet.Rotterdam
-
lezersbrieven
Havenmedewerkers: ‘Er is geld verdwenen waar wij recht op hebben’
Havenwerkers haalden vorige week een belangrijke juridische overwinning binnen in de slepende kwestie over hun pensioen. De Nederlandsche Bank (DNB) handelde onjuist bij de fusie tussen verzekeraar Aegon en pensioenverzekeraar Optas in 2007. Veel havenwerkers reageerden op dit nieuws.Rotterdam -
VAN DE LEZER
Gemengd koor Chapeau bestaat 25 jaar
Gemengd koor Chapeau uit Rotterdam bestaat 25 jaar in 2023. En dat is voor Willie van Dongen reden genoeg om voor Van de Lezer een artikel met foto in te sturen. ,,Want ik maak al 23 jaar deel uit van Chapeau en dat is, al zeg ik het zelf , best een bijzonder koor.”Rotterdam -
lezersbrieven
De Moderne Kuip, poepende marktkooplieden en weer met de tram naar Sparta
Marktkooplieden die hun behoefte in plastic zakjes doen om die vervolgens op straat achter te laten. En de plannen van De Moderne Kuip. Dat waren de onderwerpen waar onze lezers zich in het Rotterdamse druk om maakten. Maar ook over de nieuwe hoogspanningsleiding die er in deze regio bij moet komen voor 2030 hebben lezers een mening. En ook de tram naar Sparta blijft een heet hangijzer.Rotterdam
-
Lof en kritiek voor de bankjes van Rotterdam CS en snelle bus naar Zuid
De kritiek op het verwijderen van de bankjes op het Centraal Station wordt niet door alle lezers gedeeld. De actie van Aboutaleb kan, zeker bij lezers die regelmatig reizen, op instemming rekenen. Dat laatste is zeker niet het geval bij de plannen voor de snelle busverbinding tussen Rotterdam CS en Rotterdam Zuid. En ook woningcorporatie Havensteder krijgt weer een veeg uit de pan.Rotterdam -
VAN DE LEZER
Postzegels verzamelen goed voor geest, aldus Rotterdamsche Philatelisten Vereeniging
Lezer Hans de Ronde, voorzitter van de Rotterdamsche Philatelisten Vereeniging, schreef ons een oproep om meer aandacht te besteden aan postzegelverzamelaars en -verzamelingen. Vanzelfsprekend netjes verstuurd in een mooi handgeschreven brief voorzien van voldoende porto. Postzegels verzamelen is volgens hem, om meerdere redenen, goed voor lichaam en geest.Rotterdam -
DE KWESTIE1
Route koninklijke familie door Rotterdam is nu bekend, waar moeten ze zeker even stoppen?
De route die koning Willem-Alexander en zijn gezin zullen afleggen tijdens Koningsdag in Rotterdam is bekend. Wij willen graag weten wat er volgens u absoluut niet mag ontbreken op die route?Rotterdam -
Lezersbrieven
Schrappen RET-lijn 8 minachting voor oudere Sparta-supporters
De bezuinigingen van de RET zijn volgens de vervoerder onontkoombaar als het vervoersbedrijf geen extra steun krijgt uit ‘Den Haag’. Ondertussen roept de Erasmus Universiteit de klimaatnoodtoestand uit en is de DCMR Milieudienst de nachtelijke herrie die kraanschip de Balder veroorzaakt beu. Genoeg stof voor lezers om een brief aan de redactie te schrijven.Rotterdam, Spangen
-
Salaris van 223.000 euro voor nieuwe Havenbaas? ‘Een wereldbedrijf moet altijd een topbestuurder hebben’
Is de nieuwe baas van het Rotterdamse Havenbedrijf een salaris van ruim 220.000 euro waard? Zijn sommige mensen sowieso dergelijke salarissen waard? Want verdiende de huidige havenbaas in 2021 ruim 600.000 euro, dit jaar, zijn laatste, krijgt hij door een regeling meer dan 1 miljoen. Over het salaris van zijn opvolger wordt nu volop gebakkeleid. Wij vroegen u: zijn sommige functies zó belangrijk, dat de samenleving de knip moet trekken? U zei: ‘223.000 euro te weinig? Hoe hoger in de top, hoe inhaliger men is.’Rotterdam -
lezersbrieven
Ruim 2 ton salaris nieuwe havenbaas: ‘Voor kennis van zaken moet je betalen’
Is een jaarsalaris van 223.000 euro genoeg voor de nieuwe baas van het Rotterdamse Havenbedrijf? Die vraag stelt het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam zich ook. Maar voor onze lezers was het zeker een reden om ons talloze brieven te sturen.Rotterdam -
LEZERSBRIEVEN
‘Keuze voor brug was verkeerd!’
Het opiniestuk van de Jonge Democraten Rotterdam in het AD, uitbreiding van het metronetwerk, is interessant en goed onderbouwd. De laatste vier jaar is er uitgebreid gestudeerd op een nieuwe oeververbinding in Rotterdam en de uitbreiding van het openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom via Feyenoord City. Ondanks dat uit alle studies naar voren kwam dat een metro de betere oplossing was, koos Rotterdam voor een brug met een tram. Een dramatisch besluit. Als was gekozen voor een metro, dan zou daarmee het eerste deel van de voorgestelde ringlijn zijn gerealiseerd en was de eerste stap in de broodnodige uitbreiding van de metro gezet. Is dit nog recht te breien? Ja. Later dit jaar besluit de gemeente over de gedeeltelijke herziening van de Omgevingsvisie Rotterdam, met onder andere een voorkeur voor een oeververbinding en ov-verbinding. De optie voor een tunnel-met-metro kan open worden gehouden. Als de planstudie voor de oeververbinding over anderhalf jaar is afgerond, kan dan alsnog worden besloten te kiezen voor een tunnel met metro. Daarmee doen alle betrokken partijen recht aan hetgeen ze de kiezer hebben beloofd. J. van der Want Rotterdam -
LEZERSBRIEVEN
Lezers verbaasd over diefstal kerkklokken
De soap rond het veer Rozenburg, waar de provincie vervoerder Aqua Swerts de pin op de neus gezet heeft, doet veel lezers in de pen klimmen. Maar ook de verbazingwekkende diefstal van de kerkklokken van de gereformeerde kerk Puttershoek-Maasdam houdt lezers bezig. -
LEZERSBRIEVEN
Laksheid bij aanbesteding veer Rozenburg?
Het is toch niet te geloven!? Niet alleen de laksheid van Bleu Amigo, maar ook van de provincie. Bij de aanbesteding van het veer Rozenburg had toch al moeten blijken dat Bleu Amigo te goedkoop was. Worden er geen voorcalculaties gemaakt door ingenieurs bij de provincie? Rekening houdend met onderhoudskosten, loonsverhogingen, complete afschrijving en vervanging? Een heel gebied is nu slecht bereikbaar voor langzaam verkeer deelnemers. En weet u wie het meeste de dupe zijn? De meest kwetsbaren uit Rozenburg die geen controlebezoek kunnen doen bij dependance St. Franciscus in Maassluis. De scholieren die in Maassluis en Brielle op school zitten. De pendelaars voor woon-werkverkeer, vaak op de fiets of scooter, met continu diensten. Nee, het wordt niet adequaat en duurzaam opgelost. Provincie, ga eens met langzaam verkeer deelnemers praten en ook met de mensen die gebruik maken van openbaar vervoer. Wij betalen nu veel meer en krijgen veel minder ervoor terug. Annemieke Puyt Maassluis
-
Gedoe rond openingstijden kroegen Oude Haven: ‘Bewoners waren er voor de cafés!’
Als één kwestie de Rotterdammers momenteel bezig houdt, dan is het de verruiming van de horecatijden. Moeten buren zeggenschap krijgen over de openingstijden van het café naast hen? Want waar stappers en ondernemers juichen, voelen bewoners van uitgaansgebieden zich overvallen. Maar wat vinden onze lezers? ‘Je woont in de stad of niet. Een stad hoort te leven.’ -
opinie
De maatschappij en stad veranderen: in de toekomst kunnen we op ieder moment van de dag uit eten gaan
Het verruimen van de horecatijden met een uur is volgens Thys Boer van stichting N8W8 Rotterdam logisch en nog maar het begin. ‘Het Rotterdam van morgen is een 24-uursstad’.Rotterdam -
VAN DE LEZER
Werkende lampen op de Piet Smitkade? Hoe moeilijk kan het zijn, zegt An de Geus
An de Geus uit Rotterdam woont sinds 2007 aan de mooie Piet Smitkade aan de prachtige Nieuwe Maas. Maar ze maakt zich enorm boos over de verlichting die de kade siert. En die het vaak niet doet vanwege achterstallig onderhoud.