1. Goed openbaar vervoer is een keuze
    OPINIE

    Goed openbaar vervoer is een keuze

    Opgeheven haltes, vervallen buslijnen, bussen die minder vaak rijden, dienstregelingen die later beginnen en vroeger stoppen, personeel waarvan de arbeidsomstandigheden zwaar te wensen over laten. Dat zijn de gevolgen van de privatisering van het openbaar vervoer. Wat van belang is voor iedereen mag dus niet worden overgelaten aan ‘de markt’, zo betogen Lies van Aelst van SP Zuid-Holland en Jan van den Hout van Reizigersoverleg Regio Dordrecht.
    Dordrecht
  2. Kaalslag Wielwijkpark typische ambtenarij volgens onze lezers
    LEZERSBRIEVEN

    Kaalslag Wielwijk­park typische ambtenarij volgens onze lezers

    Tot een jaar of vier geleden was het Wielwijkpark een plek waar Wielwijkers graag kwamen. Tot de gemeente een deel liet leegruimen voor renovatie en woningbouw en het park een stuivende zandvlakte werd. Sindsdien is er niets meer gebeurd en dat steekt onze lezers zeer, zo blijkt uit de lezersbrieven over dit onderwerp. Net als de column van Roy Grünewald over de asielkinderen in Gorinchem die ’s avonds na 21.00 uur niet meer buiten mogen spelen.
    Dordrecht
  1. Moet Chemours weg, zelfs zonder uitstoot? ‘Niet oké dat giftige stoffen nabij woningen worden geloosd’

    Moet Chemours weg, zelfs zonder uitstoot? ‘Niet oké dat giftige stoffen nabij woningen worden geloosd’

    Kan Chemours in Dordrecht blijven als tenminste de uitstoot van PFAS naar nul wordt gebracht? Of ziet u de chemische fabriek liever vertrekken uit de stad? De Dordtse politiek is in elk geval van mening dat de PFAS-uitstoot volledig naar nul moet. Maar Chemours Dordrecht uit, is het pakkie an van de provincie Zuid-Holland zijn. Onze lezers zeggen: ‘Blijven, maar onder strengere controles.’
    Dordrecht
  2. Moet de A4 Zuid er komen? Lezers: ‘Aanleggen die weg!
    DE KWESTIE

    Moet de A4 Zuid er komen? Lezers: ‘Aanleggen die weg!

    Moet de A4-Zuid er nu wel of niet komen? Want dat ene stukje tussen knooppunt Benelux en de A29 bij Klaaswaal is al jaren punt van discussie. Voorstanders, zoals die in Nissewaard, zien het wel zitten, want altijd dat vaststaande spitsverkeer. In de Hoeksche Waard, daarentegen, is niet iedereen enthousiast over het plan. Onze lezers reageerden massaal op de oproep in onze Kwestie: ‘Wees zuinig op een groen en landelijk stuk Nederland. Eenmaal weg komt het nooit meer terug.’
    Puttershoek
  3. Geen paard meer bij de intocht van de Sint?
 'Dan is het geen kinderfeest meer.’
    DE KWESTIE

    Geen paard meer bij de intocht van de Sint? 'Dan is het geen kinder­feest meer.’

    Is het paard van Sinterklaas gewoon welkom bij de intocht van dit jaar? Of is het paard van Sinterklaas niet meer van deze tijd? Als het aan de Partij voor de Dieren ligt, mogen dieren in de toekomst niet meer gebruikt worden bij evenementen in Dordrecht. En dus moet de Sint bij de intocht op een andere manier van A naar B. Onze lezers legden wij deze Kwestie voor. En u zegt: Dit lijkt langzamerhand steeds meer op een politieke stunt van de PvdD.’
    Dordrecht
  1. Dordtse avondvierdaagse zonder snoep? ‘Een ‘nobel’ streven’
    DE KWESTIE

    Dordtse avondvier­daag­se zonder snoep? ‘Een ‘nobel’ streven’

    Voor het eerst sinds 2019 wordt in Dordrecht weer een avondvierdaagse gelopen. Maar de kooplieden die jarenlang snoep en patat verkochten bij de start en finish, staan er dit jaar niet. Nu Nobel’s Brood het evenement op poten zet, wordt gekozen voor een gezonde editie. Ouders mogen vanzelfsprekend hun kroost wél belonen met zoet of zout, als ze dat willen. Maar de organisatie wil het niet stimuleren. U zegt: ‘Wat we de kinderen geven, mogen we dat lekker zelf weten?’
    Dordrecht
  2. Doet Dordrecht genoeg aan woningtekort?: ‘Veel gesloopt, per saldo weinig erbij’
    DE KWESTIE

    Doet Dordrecht genoeg aan woningte­kort?: ‘Veel gesloopt, per saldo weinig erbij’

    Doet de gemeente Dordrecht genoeg om ervoor te zorgen dat iedereen in de stad een betaalbaar dak boven zijn of haar hoofd heeft. Of moet er nóg een tandje bij? Want ondanks het feit dat woningbouw in 2018 topprioriteit werd van het stadsbestuur, is de ambitie (4000 woningen in 4 jaar) niet gehaald. Onze lezers vinden er dit van: ,,Vergunningen, bezwaren, welstand, vergaderingen. Het duurt echt allemaal veel te lang.’’
    Dordrecht