Volledig scherm
Sander Westdorp opent het Postcafé in Sint-Annaland. Rechts staat Sylvia Rook van het Taalhuis Tholen. © Marcelle Davidse

Postcafé Sint-Annaland helpt mensen met lezen van moeilijke brieven

SINT-ANNALAND - Een brief van de belastingdienst, het UWV of een gemeente is soms moeilijk te begrijpen. Mensen die hulp nodig hebben bij het lezen van zo'n brief, kunnen voortaan terecht bij Anna Zorgt in Sint-Annaland.

Daar, aan het Havenplein, opende gisteren (dinsdag) het Postcafé. Wekelijks is dat dinsdag van 14.00 tot 16.00 uur bemand. ,,We weten dat er mensen zijn die moeite hebben met lezen", zegt Hilde Wielaard. ,,Maar die kloppen niet zomaar aan. Je moet ze binnenkrijgen op een andere manier, wil je ze kunnen helpen. Het Postcafé is daar een mooi middel voor. Heel laagdrempelig."

Wielaard zorgt ervoor dat de vrijwilligers van zorgcoöperatie Anna Zorgt - dat zijn er meer dan honderd - gekoppeld worden aan leden van de coöperatie die een helpende hand of luisterend oor nodig hebben. Zo'n zeshonderd huishoudens in het dorp zijn aangesloten.

 Anna Zorgt draait al sinds 2015. Het aanpakken van laaggeletterdheid is één van de doelen van een samenwerking tussen gemeente, samenwerkingsverband Oosterschelderegio en de coöperatie zelf. Ze werken samen onder de noemer ‘Proeftuin Sint-Annaland’.

Omdat voor elkaar te krijgen werd vorig jaar al het Taalhuis opgezet. Een project waarbij mensen taalondersteuning krijgen. Het postcafé is een andere pijler die óók laaggeletterdheid aanvliegt. Na Zierikzee is Sint-Annaland de tweede plaats met zo'n café. ,,Best gaaf voor zo'n klein dorpje", zegt Wielaard. Het café is Zierikzee is overigens een succes: gemiddeld stappen wekelijks vier mensen binnen. Ook daar is het Postcafé één dag in de week twee uur open.

Het Postcafé in Sint-Annaland richt zich echter niet alleen op de mensen die hulp nodig hebben bij het lezen van een brief, legt Wielaard uit. ,,We willen ook een vuist maken naar instanties of maatschappijen die zo'n brief sturen. Sabewa is zo'n voorbeeld. Dan heb je het over onmogelijke communicatie. Dat werkt in de hand dat mensen hulp nodig hebben! Waarom kan dat niet simpeler?" 

Moeilijke-brief-schrijvers kunnen daarom ook een reactie verwachten van het Postcafé. Zodat ze in het vervolg beter leesbare brieven kunnen schrijven, is de gedachte. ,,Ik heb wel eens een brief van een gemeentelijke instantie gezien die 119 woorden telde in één zin, zegt Sander Westdorp, voorzitter van Anna Zorgt. ,,Ik ben op zoek gegaan naar een beker en heb die symbolisch uitgereikt aan de desbetreffende collega. Met het advies om korte zinnen te maken. Niet te complex, en zonder juridisch taalgebruik. Dat maakt het allemaal lastig om te begrijpen.”

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement