Zo bevalt het gamen van de toekomst met de Google Stadia

testGoogle zorgde met de aankondiging van Google Stadia voor flink wat opschudding in game- en technologieland. Met de dienst kunnen gamers zonder krachtige (spel-)computer tóch de nieuwste games spelen. Tweakers-hoofdredacteur Wout Funnekotter testte de Stadia op het kantoor van Google.

Lees het volledige artikel op Tweakers

Hoe werkt de Google Stadia? De spellen worden als het ware gestreamd vanaf een datacentrum van Google. Je hebt daarvoor alleen een apparaat met Google Chrome nodig, de browser van het techbedrijf. Het datacentrum is dus jouw spelcomputer. Dat datacentrum heeft meer kracht per gebruiker dan bijvoorbeeld een PS4 Pro of een Xbox One.

Hoe ziet de toekomst van gaming eruit? Vraag het Nvidia of AMD en ze zullen waarschijnlijk een verhaal afsteken over prijze game-pc’s. Vraag het Sony (Playstation) of Microsoft (Xbox) en je hoort waarschijnlijk een lofzang over de game-console. Maar vraag het Google en je krijgt een compleet ander antwoord: in de toekomst gamen we allemaal in de cloud.

Dan hoeven we geen dure hardware meer te kopen en kunnen we moeiteloos switchen tussen gamen op de smartphone, laptop of tv. Daarnaast is wachten tot updates of patches binnengehaald zijn een ding uit het verleden én kunnen games mooier en mooier worden zonder dat we iets hoeven te vervangen.

De techniek achter het streamen van games is bijzonder, maar komt niet zonder zijn eigen uitdagingen. Een snelle internetverbinding is een absolute vereiste en gamers in de cloud ervaren input lag, oftewel vertraging tijdens het spelen. Tussen het indrukken van een toets en de consequentie van die actie op het beeldscherm zit een kleine, maar merkbare vertraging. Dit voelt onnatuurlijk en kan sommige games zelfs onspeelbaar maken. Maar hoe merkbaar is deze vertraging tijdens het spelen met de Google Stadia?

In de praktijk

Gelukkig kon ik dit zelf ervaren tijdens mijn sessie met de Google Stadia. Er waren namelijk meerdere opstellingen met Chromebooks die op verschillende delen van het netwerk aangesloten waren. Allemaal draaiden ze het spel Assassins Creed Oddysey in HD op 30 beelden per seconde. Als Stadia later dit jaar uitkomt, zullen resoluties tot 4k bij 60 beelden per seconde ondersteund worden, maar dat konden we helaas nog niet uitproberen.

Bij de eerste demo-opstelling was ik niet enorm onder de indruk van de beeldkwaliteit. Dat lag enerzijds aan het feit dat ik heel dicht op een grote tv stond – veel dichter dan je normaal zou zitten – maar vermoedelijk ook aan het netwerk in die ruimte dat net wat meer belast werd. Hierdoor vielen de ruwe randjes van de game op.

Bij de tweede demo-opstelling kon ik op een bank zitten in een ruimte die door veel minder mensen gebruikt werd. De verhoogde kijkafstand, maar vermoedelijk ook beter internet, zorgde ervoor dat de game er hier een stuk beter uitzag. Nog steeds niet zo scherp als op een nieuwe game-pc, maar wat mij betreft mooi genoeg om volop te kunnen genieten van de schoonheid van het spel.

Volledig scherm
De controller van de Google Stadia © Tweakers

Vertraging

Maar hoe zit het met die veelbesproken vertraging? Dat viel reuze mee, geholpen door het feit dat Assassins Creed een game is die ook met wat extra vertraging prima te spelen is. Toevallig is het ook een game die ik vele tientallen uren op de pc gespeeld heb, dus ik heb een goed idee van hoe de game in een ideale situatie aanvoelt.

Hoewel ik merkte dat de game net wat anders speelde, voelde ik me geenszins beperkt in mijn handelen. Ik had niet het idee dat ik bijvoorbeeld platformelementen minder goed kon uitvoeren of het slechter deed in gevechten. Al heel snel lijkt het brein te compenseren zodat je als speler de volle aandacht hebt voor de game zelf.

Tot slot

Mijn eerste speelsessie met Stadia levert misschien wel meer vragen op dan hij beantwoordt. Dat het systeem werkt, is duidelijk: de hardware hangt al in datacentra, de controller is af en voelt lekker en ik zou persoonlijk een game als Assassins Creed prima op deze manier kunnen doorspelen.

Maar hoe zit het met de kosten? Moeten we per game gaan betalen of komt er een abonnement? Hoe gaat het delen en streamen van video’s werken? Hoe makkelijk wordt het om van het ene naar het andere apparaat te wisselen? En, niet onbelangrijk, welke games komen er uit voor Stadia?

Allemaal vragen waarop Google tussen nu en eind dit jaar antwoord zal moeten geven. Google zegt deze zomer meer informatie te zullen delen, dus hopelijk krijgen we op vakbeurs E3 of net erna een completer beeld van Stadia. Tegelijk verwachten we ook van Microsoft nog aankondigingen op dit vlak; daarnaast moet een nieuwe generatie consoles volgend jaar op de markt komen. Kortom: voor gamers staat er genoeg te gebeuren het komend jaar.

Alvast op zoek naar een Chromebook voor de Google Stadia? Hieronder twee goede opties.