Tweehonderd Songfestivalhits samengesmolten in nieuw nummer op YouTube

Een groep Israëlische muzikanten heeft ter gelegenheid van het Eurovisie Songfestival een lied gecomponeerd met behulp van kunstmatige intelligentie. Het systeem smolt fragmenten van tweehonderd Eurovisie-inzendingen samen tot één nieuw nummer.

Het nummer Blue Jeans and Bloody Tears, te beluisteren en te bekijken op YouTube, is volgens de makers de eerste Eurovisie-song die op deze manier tot stand is gekomen. Samen met technologiebedrijf Oracle gaf het team de kunstmatige intelligentie de beschikking over ruim tweehonderd bestaande Eurovisie-inzendingen. Dat leverde vervolgens duizenden nieuwe deuntjes en tekstregels op.

De selectie van de beste stukken gebeurde nog wel met de hand. Dat deden componist en songwriter Amir Sheinfeld en producer Avshalom Ariel. De uiteindelijke songtekst werd ingezongen door Izhar Cohen, een zanger die uiteraard ook een band met het Eurovisie Songfestival heeft. Hij won het songfestival in 1987 voor Israël met het nummer Abanibi.

Het lijkt vrij logisch, maar volgens de makers heeft Blue Jeans and Bloody Tears alles in huis wat een goed songfestivalnummer moet hebben. “Het is melodramatisch, kitscherig en vol humor en gimmicks.”

Volledig scherm
Enthousiast publiek tijdens het eurovisie songfestival 2018. © Eurovision Song Contest

Halve finale

De tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival vindt vanavond plaats. Duncan Laurence, de Nederlandse inzending, zal als zestiende artiest zijn song Arcade ten gehore brengen. 

Wil jij het Eurovisie Songfestival in al zijn glorie beleven en helemaal in de sfeer komen? Bekijk hieronder de goedkoopste, maar zeer goede oled-schermen.

  1. Grap loopt uit de hand: 1,7 miljoen mensen willen aliens gaan zoeken op geheime basis Area 51

    Grap loopt uit de hand: 1,7 miljoen mensen willen aliens gaan zoeken op geheime basis Area 51

    Het is een Amerikaanse versie van Project X, maar dan in duizendvoud. Al 1,7 miljoen mensen hebben via Facebook aangegeven op te dagen als op 20 september het ultrageheime Area 51 - de plek in Nevada die de Amerikaanse luchtmacht gebruikt voor haar testen - wordt bestormd. En nog eens 1,3 miljoen mensen komen misschien, om nu eindelijk eens ‘die buitenaardse wezens te zien’ die daar verborgen worden gehouden. Budweiser sponsort het bier, maar de Amerikaanse luchtmacht is niet blij.