Volledig scherm
© AP

Sociaal medium Tumblr voor schijntje verkocht: van 1,1 miljard naar minder dan 20 miljoen

Microblogdienst Tumblr is voor een schijntje verkocht aan de eigenaar van websitemaker WordPress. Het is niet precies bekend wat Automattic betaalde voor het sociale medium, maar volgens nieuwssite Axios was de kostprijs nog geen 20 miljoen dollar. Dat is veel minder dan de 1,1 miljard die Yahoo ooit betaalde voor Tumblr.

Volgens The Wall Street Journal is de verkoop van Tumblr aan Automattic onderdeel van een reorganisatie van Verizon Media Group, het mediaonderdeel van Verizon waaronder bijvoorbeeld ook nieuwssite The Huffington Post en techsite TechCrunch vallen.

In 2017 nam Verizon Yahoo over en kreeg het daarmee Tumblr in handen. Tumblr heeft 450 miljoen blogs, maar de groei is eruit en de dienst is verlieslijdend. Tumblr loopt wat gebruikers betreft ver achter op socialemediaconcurrenten als Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest.

Van de hand

In mei werd al duidelijk dat Verizon Tumblr van de hand wilde doen. De enige potentiële overnamekandidaat die publiekelijk interesse toonde was Pornhub, maar de pornosite moest het afleggen tegen Automattic. 

De nieuwe eigenaar maakte meteen bekend de huidige pornorestricties van Tumblr in stand te houden. Automattic bezit naast WordPress ook diensten als Jetpack, Simplenote en Longreads. Toen de dienst zijn hoogtijdagen beleefde, betrof een groot deel van de Tumblr-blogs pornografie, maar Verizon deed porno na zijn overname in 2017 in de ban.

Dat besluit werd genomen nadat er kinderporno werd aangetroffen op de site. De maatregel zorgde voor veel weerstand onder gebruikers, maar werd desondanks doorgevoerd. De groep gebruikers die het hier niet mee eens was riep een petitie in het leven om het besluit terug te draaien. Deze werd door meer dan 520.000 gebruikers ondertekend. Voor hen was Tumblr jarenlang een plek waar ze met gelijkgestemden een community konden vormen. Voor sommigen was dit om artistieke redenen, voor anderen omdat zij hun seksuele voorkeur buiten de gebaande paden zochten.

In tegenstelling tot andere techgiganten maakte Tumblr lange tijd geen bezwaar tegen content met seksuele inhoud.