Influencer? Dan krijg je misschien met deze nieuwe voorschriften te maken
met videoDe Mediawet is aangepast. Dat brengt nieuwe regels met zich mee voor youtubers, instagrammers en tiktokkers. Vanaf 1 juli moeten influencers zich aan een reeks voorschriften houden die vooral gericht zijn op het maken van reclame. ‘Deze nieuwe regels geven volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.’
Ben je net begonnen met je eigen YouTubekanaal of als influencer op Instagram? Geen zorgen: de regels gelden pas als je meer dan 500.000 volgers hebt, minimaal 24 video’s per jaar publiceert op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebt en je verdient aan je video’s. Influencers die hier wel aan voldoen vallen vanaf 1 juli 2022 onder toezicht van het Commissariaat voor de Media en krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet, die al sinds 1 november 2020 van kracht is.
Influencers moeten zich vanaf volgende maand houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie en moeten zich inschrijven bij het commissariaat. Dat ziet erop toe dat influencers zich aan de regels houden en beboet ze ook als ze dat niet doen. De hoofdregels zijn: wees helder over reclame, houd rekening met minderjarigen en maak kenbaar wie je bent.
Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers - met meer én minder dan 500.000 volgers - al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing.
Hashtags
Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, legt uit: ,,Volgens de nieuwe regels mag productplaatsing of een gesponsord product geen overmatige aandacht meer krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan en het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring verdwijnt helemaal.’’ Die hashtags zouden niet duidelijk maken dat het gaat om sponsoring. Als je reclame maakt mag je wél hashtags gebruiken, zoals #ad of #reclame.
Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor influencers soms moeilijk om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd.
Joost Bouhof, bekend van YouTubekanaal JoostSpeeltSpellen, is in ieder geval blij met de nieuwe regels. ,,Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen,’’ vertelt hij. ,,De regels passen nu goed bij het huidige landschap en geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.”
Volwassen
Naomi van der Louw sluit zich daarbij aan: ,,Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.”
Kijk onze video's op techgebied in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
Deze harde schijf met touchscreen is een digitale kluis
Een reservekopie van je belangrijkste bestanden op een externe harde schijf of USB-stick kan nooit kwaad, totdat je de schijf kwijtraakt en de gelukkige vinder vrije toegang heeft tot al jouw data. Om dat te voorkomen, maakte Kingston van hun Ironkey VP80ES een volledig beveiligde digitale kluis. Maar is die veiligheid het hoge prijskaartje waard? -
Deze ‘nerd uit Drachten’ won de Apple Design Award: ‘Werken met Steve Jobs was cool, maar dit is mijn ultieme droom’
Op Apple’s softwareconferentie WWDC won Sebastiaan de With deze week met camera-app Halide Mark II de hoofdprijs. De Apple Design Award ging mee in de handbagage en bleek op Schiphol al direct een geweldige blikvanger – op het röntgenapparaat van de douane. -
PREMIUMmet video
Met een virtuele bustoer rijden door het Rome van 2000 jaar geleden
Een virtuele bustoer door de antieke binnenstad, in Rome kan het vanaf donderdag. Hobbelend over kasseien versmelten de echte monumenten buiten met virtuele 3D projecties binnen. -
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.”
-
PREMIUM
Zo kun je spelen met artificiële intelligentie
Artificiële intelligentie vinden we steeds vaker op steeds meer plekken terug. Wil jij weten hoe ver de ontwikkeling van deze slimme computers is gekomen? Probeer dan eens deze grappige AI-toepassingen. -
PREMIUM
Goud altijd aangeven en geen kunst ouder dan 100 jaar: hier moet je op letten bij souvenirs
De mini Spaanse gitaar die op de Ramblas in Barcelona nog zo schattig leek, belandt een paar jaar later als made-in-Chinaprul in de container. Zonde. Aan wat voor aandenken beleef je plezier? En wat mag je eigenlijk meenemen? -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd.