Volledig scherm
© Think stock photos

Chatten met een nepliefde: nog steeds veel oplichting op datingsites door nepprofielen

Fijne Valentijnsdag, maar pas op. Niet elke man of vrouw op een datingsite is echt. Dergelijke sites gebruiken nog altijd nepprofielen. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt dat consumenten nog steeds worden misleid. Ze moeten betalen voor elk chatbericht, maar ze weten niet dat de chats nooit zullen leiden tot een echte date.

Datingsites mogen op zich fictieve profielen gebruiken, maar dan moet dit duidelijk worden vermeld. Het gaat de ACM om misleiding door de sites, niet om medegebruikers die niet zijn wie ze zeggen te zijn. ,,Die sites zijn eigenlijk chatboxes, dat is hun verdienmodel. Het zijn geen datingsites, want je kunt nooit daten”, legt een woordvoerster uit.

De autoriteit had vorig jaar al afspraken gemaakt met de bedrijven achter sites als bedmaatjes.nl, flirten.nl, matchprofielen.nl, lekkerenrijp.nl, flirtstout.nl, discretecontacten.nl en sexdating.nl. 

Zij houden zich aan hun belofte om consumenten duidelijker te informeren, zegt de waakhond. Ongeveer 2500 gedupeerden hebben zich bij hen gemeld en zij hebben in totaal ruim 2 miljoen euro schadevergoeding gekregen. 

Erotische gesprekken

De klanten die eerder al aanklopten bij de toezichthouder waren in de periode van 1 juli 2016 tot 17 april 2018 ten onrechte in de veronderstelling dat ze met een echt persoon aan het chatten waren. Ze wisten niet dat operators aan de andere kant van de lijn de (soms erotische) gesprekken voerden. De klanten bleven aan het chatten in de hoop dat het tot een echte date kwam en spendeerden zo tot wel duizenden euro’s. 

De toezichthouder startte het onderzoek in 2019 naar datingwebsites met nepprofielen onder meer na mediaberichten en meldingen bij ConsuWijzer. In het kader van dit onderzoek heeft de ACM ook invallen gedaan bij de bedrijven achter deze websites. 

Het bedrijf achter de nepdatingsites - The Right Link - deed uiteindelijk de toezegging om met compensatie te komen. Volgens de ACM was dit ‘het beste resultaat voor consumenten’. Dat is dus ook gebeurd, maar andere aanbieders blijven de fout ingaan, aldus de waakhond.

De ACM vraagt gedupeerden om zich opnieuw te melden via het loket ACM ConsuWijzer.

  1. Amerikaanse gerecht stelt vragen bij privacybeleid van Zoom

    Amerikaan­se gerecht stelt vragen bij privacybe­leid van Zoom

    De openbaar aanklager in New York heeft het videoconferencing-bedrijf Zoom om meer uitleg gevraagd over zijn privacybeleid. Sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus werken een pak meer mensen voltijds van thuis en boomt het gebruik van Zoom. De app kreeg er in één klap miljoenen klanten bij, maar de Amerikaanse justitie vreest dat de onderneming niet genoeg voorzorgsmaatregelen neemt om de gegevens van zijn gebruikers te beschermen.