Zo zonde, het ballendilemma rond Duncan

tel aviv callingOnze verslaggever Stefan Raatgever is in Tel Aviv voor het Eurovisie Songfestival. Dagelijks schrijft hij wat hem opvalt.

Volledig scherm
Songfestivalkenner Stefan Raatgever doet verslag vanuit Tel Aviv. © Joost Hoving

Niet eerder heb ik het woord ‘ballendilemma’ buiten een tennisbaan zo vaak uitgesproken als de laatste drie dagen. Het begon zaterdagmiddag tijdens de eerste openbare repetitie van Duncan Laurence. Daar oogde het geknutsel rondom de piano van Laurence als de Eurovisie-versie van Buurman en Buurman, de klusjesmannen die over het ophangen van keukenplankje rustig een dag kunnen doen.

Het montage-object van de dag: een lichtbol. Die bleek niet te willen wat regisseurs Hans Pannecoucke en Ilse DeLange hadden uitgedokterd. Wat dat precies was, werd niet duidelijk. Na afloop verklaarde DeLange ‘heel tevreden’ te zijn met de voortgang. Ze meldde alleen nog ‘kleine details’ te willen veranderen op de weg naar een ‘magische’ podiumact.

  1. Beau krijgt geen toestemming voor AZC Inside: ‘Belachelijk’

    Beau krijgt geen toestem­ming voor AZC Inside: ‘Belache­lijk’

    Beau van Erven Dorens (48) keert morgenavond terug met een nieuwe maatschappelijk geëngageerd programma, De Sleutel bij RTL4. Daarin volgt hij vijf daklozen, verdeeld over heel Nederland. ,,Dat gaat nog altijd verder dan televisie maken. Hier kun je met enige hulp al zó veel bereiken. Vergis je niet, het daklozenprobleem in Nederland wordt alleen maar groter”, aldus de presentator die elke avond te zien is met zijn talkshow Beau.
  2. Visuele krachttoer trekt onbegrijpelijk script Bowie-musical recht
    PREMIUM

    Visuele krachttoer trekt onbegrijpe­lijk script Bo­wie-musical recht

    Natuurlijk, de geest van David Bowie zweeft door de zaal. Daarvoor is de grote portretfoto die na de slotscène van Lazarus wordt getoond, niet nodig. De musical eindigt met zijn meest iconische lied Heroes en begint met de song waarin hij – toentertijd nog door vrijwel niemand begrepen – zijn naderende afscheid van de aarde aankondigt. Het is het titelnummer van de voorstelling met als opening de kippenvelregel: Look up here, I’m in heaven.