Eva Jinek.
Volledig scherm
Eva Jinek. © RTL4

RTL over reclameblok tijdens Jinek: Eenmalig, om effect te meten

updateKijkers van Eva Jinek werden deze week verrast door een reclameblok tijdens de talkshow. Normaal gesproken deed de presentatrice altijd een introductie, volgden commercials en ging de uitzending zonder onderbreking verder. Nu was er voor het eerst een onderbreking tijdens het praatprogramma.

Bij haar aantreden bij RTL 4 deed Eva Jinek een belofte en dat was dat haar talkshow ‘onveranderd’ zou zijn. Daarbij hoorde dat ze een uur live te zien zou zijn, zonder onderbreking van reclames. Na het voorgaande programma kwam de talkshowhost in beeld en kondigde ze haar gasten aan. Vervolgens was er dan wel een reclameblok, maar daar bleef het bij.

Deze week werd daar voor het eerst van afgeweken. Jinek kondigde haar gasten aan en de aflevering begon meteen. Nadat ze in de eerste tien minuten het nieuws van de dag had besproken, werd het reclameblok toen pas gestart. Daarna was de rest van de uitzending wel zonder onderbrekingen te zien.

RTL laat in een reactie aan deze site weten dat het reclameblok een experiment was. ,,We hebben eenmalig de enige onderbreking, die normaal direct achter de gastenaankondiging komt, verplaatst om te kijken wat voor effect dit zou hebben.”

Jinek heeft bij RTL 4 te maken met teruglopende kijkcijfers. Na een succesvolle start met ruim 900.000 kijkers gemiddeld in de eerste week, noteerde Jinek afgelopen week gemiddeld 664.000 kijkers. Het lukt haar vooralsnog niet om qua weekgemiddelde haar vervangers bij NPO 1 te verslaan. De talkshow Op1, gepresenteerd door wisselende duo's, trok afgelopen week gemiddeld 716.000 kijkers.