Volledig scherm
© iStock/Thinkstock

Schouwen wil meer toeristen lokken in het voorseizoen

ZIERIKZEE - Een gezamenlijke promotiecampagne op internet door de gemeente Schouwen-Duiveland en de VVV-Zeeland moet meer toeristen naar de regio lokken. De focus gaat daarbij expliciet op het voorseizoen.

Burgemeester en wethouders wilden voor dit jaar aanvankelijk ook de maanden september en oktober bij het initiatief betrekken, maar dat wordt afgeraden door het  ingehuurde marketingbureau. Gewezen wordt in dat verband fijntjes op het budget dat 'niet al te groot is' en over twee periodes te versnipperd raakt. Het college heeft (evenals voorgaande jaren) 17.500 euro over voor de campagne. In overleg met de eilandmarketeer is gekozen alle pijlen te richten op meer toeristen in april en mei.

De belangrijkste doelgroep daarbij blijven gezinnen met jonge kinderen en vijftig-plussers. Uit eerdere online campagnes blijkt dat vooral die laatstgenoemde doelgroep wordt bereikt. Het mediabureau van de VVV benadert potentiële gasten herhaaldelijk volgens een vaste strategie om zo hun aandacht voor Schouwen-Duiveland te vangen. Binnen dat concept wordt meegelift op de bredere Zeeland-campagne. Het gaat het dagelijks gemeentebestuur evenwel te ver om ook een video te laten maken die te zien is op het kanaal (uitzending gemist) van de NPO en op YouTube. ,,Kliks zijn hier erg kostbaar", motiveren B en W hun uitgangspunt. Centraal in de campagne staat Schouwen-Duiveland als 'groen-blauwe oase' en wordt het imago van 'veelzijdig vakantie-eiland' op de achtergrond gezet. ,,De groen-blauwe oase is immers het verhaal dat we méér willen vertellen, in plaats van de veelzijdigheid", aldus het college.