Volledig scherm
De haven in Zierikzee op archiefbeeld. © Dirk-Jan Gjeltema

Onderzoek naar explosieven in havens Zierikzee en Bruinisse

ZIERIKZEE - De Werkhaven van Bruinisse en een groot gedeelte van de Nieuwe Haven in Zierikzee worden in oktober uitgebaggerd. Beide locaties hebben last van te geringe diepgang waardoor schade kan ontstaan aan steigers en schepen.

Voordat de werkzaamheden kunnen beginnen, moeten beide gebieden eerst nog worden onderzocht op niet gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Dat stelt de gemeente Schouwen-Duiveland voor een flinke extra kostenpost. Burgemeester en wethouders trekken vooralsnog ruim 85.000 euro uit voor de detectie van mogelijke bommen en granaten. Pas achteraf zal blijken of dat voldoende is, afhankelijk van hoe makkelijk die operatie verloopt.  Met name het ruimen van de explosieven kan nog flink in de papieren gaan lopen.

Op basis van de huidige beschikbare informatie kan volgens het college niet met voldoende zekerheid worden aangegeven of de bagger onder de steigers, langs de damwand en in het talud vrij is van explosieven, die nog op scherp zouden kunnen staan. De aannemer begint pas met baggeren als dat vast komt te staan en de veiligheid is gewaarborgd, aldus B en W. Zeventig procent van de extra kosten die in dit verband moeten worden gemaakt bij het baggerwerk, kan worden teruggevraagd bij het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Diepgang

De geringe diepgang in beide havens is de gebruikers al langer een doorn in het oog. Het probleem in Zierikzee speelt met name vanaf de steiger van Bouwman tot aan beide ophaalbruggen, achterin de haven. Bij extreem laag water komt het voor dat de de noordkant van de steiger droog en scheef komt te liggen. Daarmee bestaat kans op schade aan die steiger en aangemeerde schepen. Bovendien lopen er een elektriciteit- en waterleiding over de steiger, die kapot zouden kunnen gaan bij het scheefzakken. De gemeente is verantwoordelijk voor handhaven van voldoende diepgang.

Tijdens het opsporen van de explosieven gelden scherpe veiligheidsregels voor de toegang tot de havens. Het vaststellen van die regels gebeurt in overleg met de havenmeesters, die de gebruikers op hun beurt informeren over de maatregelen. Het uiteindelijke baggerwerk staat in oktober gepland.

Bij de aanpak van het achterste deel van de Nieuwe Haven wordt ook gelijk het stuk tussen de twee bruggetjes en voor de steiger van de Oude Haven meegenomen. De Stichting Museumhaven Zeeland heeft daar herhaaldelijk op aangedrongen en inmiddels de toezegging van de wethouder en betrokken ambtenaren op zak, gaven bestuursleden Carel Beulink en Jaap Verwest vorige week al te kennen.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement